La transmissió dels textos i el saber (1200-1500)
Actes del I Col·loqui Internacional del grup Narpan
Les obres medievals es van transmetre manuscrites, i aquesta transmissió estava subjecta a moltes condicions. En aquest volum es tracta de la còpia material dels textos, de la traducció de continguts d’una llengua a una altra i també de la difusió de coneixements en sentit ampli, d’aquí els cinc blocs temàtics en què s’engloben els setze treballs oferts: «El taller de còpia», «La traducció i la glossa», «El saber i la llengua vernacla», «La transmissió del text poètic» i «La cort, centre de transmissió». El contingut toca un ventall d’obres del patrimoni cultural català —de Ramon Llull i Jaume I als cançoners de poesia del segle xv—, i incideix de ple en el context europeu d'aquesta literatura, com es pot veure a les contribucions relatives a textos occitans, francesos i italians.
L’objectiu d’aquesta recerca és valorar l’efecte de l’estimulació multisensorial de persones amb greu discapacitat intel·lectual en un espai Snoezelen. Cal destacar com a novetat d’aquest treball el fet d’haver dissenyat un instrument per poder mesurar objectivament l’efecte que sobre l’estat de la persona provoca haver participat en una sessió d’estimulació en un espai Snoezelen i, alhora, un programari que analitza les valoracions i en treu resultats.
Els àmbits educatius i socials sempre s’han analitzat sotmesos a diversos canvis i des d’una perspectiva de constant evolució. Aquests canvis, en general, plantegen nous reptes a les autoritats educatives, als professionals relacionats amb el món de l’ensenyament i l’educació i, sobretot, al professorat. La irrupció de les noves tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC) ha transformat les estructures, les dinàmiques i els fonaments del teixit social i del plantejament educatiu. L’ús de les TIC, fins ara considerat exclusivament com una eina, ha d’avançar de manera efectiva cap a la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
L’objectiu de la investigació que es detalla en aquest llibre és dissenyar, desenvolupar i avaluar un programa de tutorització virtual, com a sistema d’acompanyament al professional d’infermeria novell en el procés d’inserció i adaptació al món professional. En una primera part es recull i analitza informació sobre el procés d’inserció laboral dels professionals d’infermeria que començaven a treballar durant l’estiu 2006 i 2007 als centres de l’Institut Català de la Salut de la Regió Sanitària de les Terres de l’Ebre, tant en l’àmbit hospitalari com en el d’atenció primària. Partint d’aquestes dades, en una segona part es dissenya un entorn virtual que permet implantar un programa de tutorització virtual.
La escritora argentina Alejandra Pizarnik inicia desde la adolescencia un viaje poético que la lleva a construir su propia realidad a través de la palabra, camino que culminará con su personal descenso a los infiernos desde un jardín supuestamente edénico. Este estudio intenta descifrar las claves de la poesía pizarnikiana, capaz de ahondar en los sentimientos más oscuros de la vida a través de un lenguaje simbólico difícil pero fecundo.
La Programación Lógica es una disciplina que conecta el lenguaje natural, la lógica y los lenguajes de programación. Esta característica la hace muy adecuada para desarrollar aplicaciones de Inteligencia Artificial con suma facilidad y elegancia. Este volumen es una introducción básica a la LP que intenta combinar el rigor con la claridad, ofreciendo vías para la profundización en este paradigma.
Introduction to Language and Computation is the first issue of the journal TRIANGLE, released in September 2010. It has been published under the TRIANGLE series Linguistics, Biology & Computation. It collects some of the courses given in a workshop addressed to students of humanities and hold at URV during the academic year 2009-2010. This report aims to give a comprehensive view on how computation can help in the processing and understanding of natural language.
Medicina, màgia i religió és un text fundacional de l’antropologia mèdica que indaga sobre el vincle –gairebé indissoluble en moltes cultures– entre aquestes tres institucions socials.
A partir de les seves dades etnogràfiques sobre les cultures de Melanèsia i d’altres obtingudes d’informes antropològics, l’autor ens endinsa en la diversitat de concepcions etiològiques i diagnòstiques de les malalties i en la naturalesa social i simbòlica de l’art de guarir.
Este volumen está organizado en bloques temáticos. El primero versa sobre salud reproductiva e infantil y contiene un texto inédito de Dina Garcés, homenajeada en este libro, que revisaba cuando le sorprendió la muerte. Le siguen un segundo bloque sobre alimentación, un tercero sobre salud mental y drogas y un cuarto sobre problemas relativos al envejecimiento. Una quinta parte incluye textos que relacionan la ética, las ciencias sociales y de la salud y la religión. Cierra el volumen un apartado de miscelánea.
Visita el blog de la colección
La comptabilitat de costos té com a objectiu fonamental la planificació i control de la gestió empresarial, en definitiva, està involucrada en el procés de gestió de la empresa. Aquest manual està dirigit tant a alumnes de Grau de ADE i de Grau de Finances i Comptabilitat, com a directius i personal encarregat del càlcul intern dels costos de les transccions empresarials i presa de decisions. Es presenta en onze lliçons que, des d’un punt de vista eminentment pràctic, recullen els aspectes més rellevants per al coneixement global de la disciplina.
Aquesta col·lecció de problemes constitueix un material de suport per a una assignatura de Principis d’Economia, en el marc d’un grau de Turisme, destinada a apropar als estudiants els principals conceptes utilitzats en economia. Aquesta assignatura pretén proporcionar als alumnes mecanismes que permetin la comprensió dels conceptes i fenòmens econòmics més habituals del món contemporani, de manera que puguin entendre millor la realitat econòmica que els envolta. En definitiva,persegueix fer l’economia més propera.
Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut
Aquest manual és fruit de les converses mantingudes amb els tutors de les pràctiques clíniques, sobre les situacions que troben en el procés d’ensenyar a aprendre i en el de verificar si els alumnes aprenen allò per a què se’ls està capacitant. Sent conscients que el tutor de l’alumne és una persona clau perquè és el referent més pròxim i model d’aprenentatge de l’alumne, aquest manual té com a objectiu acompanyar-los en aquest procés i facilitar-los un recurs per desenvolupar la competència tutorial.
Aquesta proposta es defineix com una obra de material d’aprenentatge 2.0 per a la formació en el món de la gestió tant en l’àmbit de la consolidació de coneixements teòrics com en l’àmbit del desenvolupament d’habilitats en l’ús d’eines web 2.0 –en evolució cap al web 3.0– i de programari social.
Quadratonics, SA, el cas recollit en aquesta obra, ofereix a l’alumnat de l’era digital la possibilitat d’aprendre sobre conceptes de gestió empresarial inclosos en els programes d’ensenyament propis de l’àmbit de les ciències socials, així com de l’àmbit de les enginyeries, alhora que desenvolupa les seves competències digitals.
Abans del segle XVIII, hi ha algun artista conegut pel missatge polèmic de les seves obres, com ho són posteriorment Hogarth, Daumier o Goya? Si bé ningú no dubta del contingut crític d’algunes obres i de la capacitat de l’artista d’atacar, a partir d’aquest segle, a través del seu art, aquesta qüestió semblava menys clara en l’art dels segles XVI i XVII. Aquest llibre tracta de la funció crítica de les arts visuals a l’època moderna, de les obres que contenen una polèmica oberta en contra d’un personatge, una institució o un fet concret. Els segles en els quals els fastuosos programes iconogràfics realitzats pels grans artistes de cort mostraven imatges de triomf i de propaganda política i religiosa, també veieren l’esclat de les guerres de religió i de nombroses lluites i invasions arreu d’Europa. Molts d’aquests conflictes s’acompanyaren d’imatges gens afavoridores de l’enemic. El llibre recull l’existència d’un art combatiu en dates anteriors al segle XVIII i estudia les condicions de producció, difusió i recepció d’aquestes imatges. En quin context sorgiren, què n’explica l’aparició, qui les encarregà, qui les elaborà i amb quin grau de compromís, a través de quins mitjans artístics es difongueren i quines estratègies s’utilitzaren, i, finalment, qui les rebia i quin efecte podien produir, són qüestions que faciliten l’explicació del funcionament d’un episodi de la història de l’art fins ara mai plantejat de manera global des d’una perspectiva europea.