Els estudis sobre el col·leccionisme d’art no sols reconstrueixen el perfil i l’aportació de promotors més o menys coneguts, sinó que posen l’accent en el procés de definició i en el desenvolupament temporal de les seves col·leccions, tant d’aquelles que queden reduïdes a un espai més aviat familiar com de les que acaben adquirint una dimensió pública. És un àmbit d’estudi que depassa les fronteres artístiques i geogràfiques, tant és així que, en aquest volum, s’apleguen articles que toquen aspectes tan diversos com l’arqueologia i les joguines i, alhora, s’hi estudien col·leccions que, malgrat el pes eminentment urbà del fenomen col·leccionista, s’han format més enllà de la ciutat de Barcelona. Sens dubte, aquest volum constitueix, amb Antiquaris, experts, col·leccionistes i museus i Mercat de l’art, col·leccionisme i museus, una obra de referència inexcusable per bastir una futura història del col·leccionisme d’art a Catalunya.
Amics de joventut, artistes, poetes i crítics d’art són convocats a perfilar, per carta, un entramat de relacions artístiques fascinants. La figura central és l’escultor Enric Casanovas (1882-1948) i el punt de sortida, el mític París de començament del segle xx. A través d’aquest enfilall de cartes i postals, assistim tant a descobertes personals (la de Ceret, per part de Manolo Hugué, o la de Gòsol, de la mà de Pablo Picasso) com a passejades per les ciutats prototípicament noucentistes en què Casanovas va rebre encàrrecs públics (Girona, Sitges i Figueres). Per aquest deliciós volum epistolar tenim notícia, a més, de projectes engrescadors com la creació del Museu de Tossa que quedaren estroncats per l’esclat de la guerra civil, i també del dramàtic exili a França, relatat a través de la mirada de Pablo Picasso, Apel·les Fenosa, Josep Pous i Pagès o Ferran Soldevila. A tall de colofó de les més de tres-centes cartes, inèdites fins ara, recuperem unes notes de viatges i un assaig de memòria escrits pel mateix Casanovas, sens dubte, un dels principals escultors de l’art català contemporani.