La col·lecció Universitat Rovira i Virgili aplega totes aquelles obres que tracten temes directament relacionats amb la institució: la seva història, les diferents memòries dels organismes que la componen, publicacions que tenen unes característiques d’edició i de contingut que les fan singulars i totes aquelles obres d’interès general per a la Universitat.
La passió i l’esforç dels joves en la recerca del coneixement
Premis Consell Social URV a treballs de recerca de batxillerat (2022 i 2023)
El Premi Consell Social de la URV a treballs de recerca de batxillerat vol reconèixer l’excel·lent tasca d’alumnes i professors de secundària, així com reforçar el vincle entre els centres d’ensenyament de secundària del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i la Universitat Rovira i Virgili.
Aquest és el vuitè llibre de la sèrie que recopila els treballs de recerca de batxillerat premiats pel Consell Social de la URV. La present edició es dedica als treballs premiats en els anys 2022 i 2023, que corresponen a la setzena i dissetena convocatòria dels premis.
Els darrers dies de la Catalunya republicana. Memòries sobre l'èxode català, d'Antoni Rovira i Virgili, és el testimoni en primera que persona del seu exili a França, al gener del 1939, una de les obres més conegudes del polític, periodista i escriptor que dona nom a la nostra universitat i que ara, gràcies a aquesta edició facsímil a càrrec de Publicacions URV, tenim l'oportunitat de rellegir.
L'any 1924 va veure la llum l’Associació de la Premsa de Tortosa, la primera entitat corporativa dels periodistes de la ciutat i la seua regió. L'associació aplegava bona part de les persones vinculades a la professió al territori en uns moments en què a Tortosa es van arribar a publicar fins a quatre diaris d'ideologia diversa.
De la mà de Maria Mestre i Josep Bayerri, el present volum analitza la trajectòria centenària de les associacions de periodistes al territori: des de la Guerra Civil al franquisme, des de la revifada dels anys seixanta —amb el Grup de Premsa— a principis del 2000, amb l’Associació de Comunicadors de la Regió de l'Ebre i l’actual Demarcació de Terresm de l'Ebre del Col·legi de Periodistes de Catalunya. I tot posant sempre de relleu la tasca feta al servei de la societat pels professionals de la comunicació ebrencs al llarg d'un segle.
Esto no es un libro académico al uso, aunque prestigiosos académicos aborden el estudio de la obra de Josep Sánchez Cervelló, sino un sincero ofrecimiento a una persona singular que no dejó nunca de sembrar empatía por donde quiera que pasara, a lo largo de su brillante trayectoria académica. Como suele decirse, serían infinitos los llamados y necesariamente pocos los elegidos. El resultado de no haber puesto inevitables restricciones por razones de tiempo y espacio habría derivado en un libro de varios tomos, que hubiera sido impublicable por nosotros, sus fraternales amigos. Solo recoge quien ha sembrado y Josep Sánchez Cervelló, como sabiamente advirtió Platón, nunca dejó crecer la hierba en el camino de la amistad. Por esa prístina razón, los autores de este libro podemos reproducir el lema que dejó por escrito el gran poeta norteamericano, Walt Whitman, en Leaves of Grass, traducido por León Felipe para fortuna del mundo hispánico que no pueda leerlo en inglés: «Camarada, esto no es un libro. Quien lo toca, toca un hombre».
Anna Maria Bel, una vida dedicada a la dansa descriu la carrera com a ballarina, docent i divulgadora d’Anna Maria Bel Curto (1938). Aquesta història neix a la capital ebrenca en el marc de la Guerra Civil, sota els bombardejos de l’aviació franquista; transcorre a Barcelona, on desenvolupa la seva carrera com a intèrpret al Gran Teatre del Liceu, i torna a Tortosa, com a professora i difusora de la dansa, que la considera una eina pedagògica i un valor cultural. L’obra traça la seva etapa de formació i creixement professional, en paral·lel al rol de la dona en el context de la dictadura franquista i en el procés de construcció de la nova societat democràtica.
D’altra banda, el text descriu la seva metodologia de treball al Ballet Estudi Anna Maria Bel, centre d’aprenentatge referent a les Terres de l’Ebre, on col·laboren pedagogs de renom de la dansa a Catalunya i es formen la majoria dels ballarins professionals del territori de les darreres dècades.
Textos dedicats a Maria Bargalló Escrivà
Lligams recull una miscel·lània d’articles científics que evoquen els àmbits de recerca que Maria Bargalló ha conreat al llarg de la seva dilatada trajectòria acadèmica: gramàtica, lexicografia, ensenyament d’espanyol, lexicologia, historiografia, lingüística contrastiva, lingüística descriptiva. S’acompanyen de tot un seguit de semblances i notes que evidencien l’empremta que ha deixat en les persones que participen en aquest volum.
Totes les aportacions li reten un homenatge just per haver dedicat bona part de la seva vida a l’exercici de la docència, a l’estudi, a la recerca i a la gestió, inspirant generacions d’estudiants amb la passió per l’ensenyament, la dedicació incansable, el compromís amb l’excel·lència i la paciència infinita.
El Pla de política lingüística de la URV, aprovat pel Consell de Govern el 23 de febrer de 2023, és el cinquè que la Universitat impulsa del 2009 ençà. El Pla renova i referma el compromís de la URV amb els objectius de política lingüística del sistema universitari i de recerca de Catalunya, que s’orienten principalment a fomentar l’ús normal del català com a llengua pròpia i a potenciar el plurilingüisme i el coneixement de terceres llengües.
Textos en homenatge a Dolors Comas d’Argemir
Aquesta obra col·lectiva és un petit homenatge a una de les professionals més influents en l’antropologia catalana i espanyola dels darrers cinquanta anys. S’hi vol reflectir les diferents dimensions per les quals ha circulat la carrera professional de Dolors Comas d’Argemir, unes dimensions que necessàriament s’intersequen amb la seva condició de dona, catalana, de classe obrera però també amb el context històric, econòmic, polític, acadèmic i social pel qual ha transitat personalment i professionalment. El llibre, en el qual hi ha disset col·laboracions, s’estructura en tres parts: l’àmbit del parentiu i la família; les situacions de cura i les persones cuidadores, i el gènere i els feminismes. Finalment s’hi aplega un darrer grup d’articles miscel·lanis.
Aquest llibre vol posar en valor el paper de les dones a la ciència econòmica, un paper que, en molts dels casos, ha quedat amagat o ha estat menystingut enmig d’una professió amb predominança masculina. Hi trobareu una selecció de vint-i-nou dones que han contribuït o estan contribuint a l’avenç del coneixement científic distribuïdes en quatre parts: inicis de la ciència econòmica, contribucions acadèmiques, als centres del poder i al servei dels moviments socials.
Premis Consell Social URV a treballs de recerca de batxillerat 2020 i 2021
El Premi Consell Social de la URV a treballs de recerca de batxillerat vol reconèixer l’excel·lent tasca d’alumnes i professors de secundària, així com reforçar el vincle entre els centres d’ensenyament de secundària del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i la Universitat Rovira i Virgili.
Aquest és el vuitè llibre de la sèrie que recopila els treballs de recerca de batxillerat premiats pel Consell Social de la URV. La present edició es dedica als treballs premiats en els anys 2020 i 2021, que corresponen a la catorzena i quinzena convocatòria dels premis.
Les cabanes de volta de la Fatarella (Terra Alta)
Les cabanes de volta són el resultat tant del context econòmic, social i cultural de la Fatarella i dels seus voltants, com de la tipologia de pedra que s’hi localitza. La possibilitat d’obtenir la pedra i treballar-la afavoreix estructures complexes de construccions. La necessitat de resguardar persones, animals, els estris de treball al camp i disposar d’espais per assecar la collita en aquest context rural, dona lloc a la construcció de les cabanes de volta de canó. La recerca desenvolupada ha permès registrar i analitzar aquesta tipologia de construccions utilitzant l’eina de captura massiva de dades, la fotogrametria digital, de forma sistemàtica com mai abans s’havien realitzat. Els resultats i els aprenentatges adquirits al respecte han estat fruit de l’observació, del procés analític dels models tridimensionals i de la combinació dels dos.
Els Lais són un cicle de catorze cançons de Felip Pedrell que narren, amb veu de dona, el procés d’enamorament, des dels inicis fins a arribar a la unió dels enamorats. Estan escrits en català, el 1879, en una època marcada per constants canvis de residència del compositor o, si més no, de moltes estades a Itàlia, França, Lleida i Tortosa. La composició del cicle s’inscriu en un moment de recerca de creació del lied català, consistent en la combinació del gènere alemany del lied, però amb inspiracions musicals i poètiques pròpies del folklore català, especialment el de la seva terra natal.
Textos en homenatge a Joan Josep Pujadas
Aquest volum homenatja al professor i investigador Joan Josep Pujadas i aplega divuit textos d’experts en antropologia, filologia, història. Es divideix en cinc parts: 1. Connexions biogràfiques i continuïtats acadèmiques, 2. Apunts per a una història de l’antropologia, 3. Antropologia urbana, 4. Epistemologia i mètode i 5. Mirades còmplices: identitat i alteritat.
Converses amb un medievalista excels
Aquest volum que teniu entre les mans és una aproximació a la vida, a la personalitat i a l’obra de Curt J. Wittlin. Format a la Universitat de Basilea sota el mestratge de Germà Colón, poliglot i amb una excel·lent preparació musical, esdevingué un dels grans romanistes catalanistes de la segona meitat del segle XX i començament del XXI. Nascut a Suïssa i arribat del Canadà, en jubilar-se es va establir a Catalunya, a la comarca del Baix Ebre, moment en què inicia les seues converses amb Emigdi Subirats i que aquest llibre testimonia.
Mig segle de periodisme i comunicació de proximitat al Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre i Baix Penedès (1969-2019) i COVID-19
Periodistes: premsa de paper, ràdio, televisió, gabinets de comunicació, digitals, gratuïts, podcast, investigació... són modalitats d’un ofici que ha evolucionat d’acord amb les tecnologies disponibles i les transformacions de la societat. Un cop d’ull al darrer mig segle de professió, a cavall entre la memòria històrica, l’experiència viscuda i la recerca com a base per a posteriors treballs.
L’encàrrec d’aquesta obra ha estat un repte molt important i emotiu per mi, ja que m’ha fet crèixer com a persona i com a compostiora. Els poemes d’Antoni Rovira i Virgili em van acompanyar des de l’inici de la pandèmia, cosa que mai oblidaré. Des del primer moment em va robar el cor la seva poesia, que vaig sentir molt propera: alguns poemes per la proximitat dels paisatges descrits, i d’altres per haver viscut de petita l’exili dels meus avis. El meu desig ha estat captar la seva íntima intenció, l’essència i l’aroma que s’amagava entre les paraules, sentiments, pensaments i records dels versos escrits a l’exili, “font per mi de festivals del pensament”, com ell deia, i que la música hi vibrés en consonància.
Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà
Els conceptes que serveixen per titular el llibre —didàctica, història, cooperació i justícia social— reflecteixen la trajectòria del doctor Antoni Gavaldà, en què el compromís per una societat millor va lligat a l’exigència en l’estudi històric i en l’àmbit educatiu. En cadascun dels tres apartats de l’obra (Història, Didàctica de les Ciències Socials i Ciutadà Gavaldà) hi ha un primer capítol dedicat a presentar una síntesi de les seves aportacions, seguit d’altres textos sobre qüestions més específiques que a ell li han interessat.
El 2021 commemorem els cinquanta anys de la recuperació dels estudis universitaris a Tarragona i el trentè aniversari de la creació de la Universitat Rovira i Virgili. Per això hem volgut celebrar aquesta efemèride publicant un llibre que recull els discursos de tots els doctors i doctores honoris causa que ha investit la nostra institució. En total són 46 les persones amb aquest títol honorífic que reconeix una trajectòria acadèmica, científica o professional excel·lent.
Aquest treball ofereix una visió conjunta inèdita del patrimoni natural del litoral de Tarragona i en mostra la riquesa, diversitat i fragilitat. També difon els resultats obtinguts en diferents campanyes d’estudi d’aquest litoral dutes a terme pel grup de recerca TecnATox de la Universitat Rovira i Virgili, i és fruit del treball coral d’investigadors de la URV i d’alguns dels millors fotògrafs subaquàtics del moment. Tot i que el volum repassa l’estat de l’art de la mar catalana a Tarragona, en cap moment els autors han tingut la pretensió d’abastar-ho tot: simplement han volgut compartir una manera de mirar, de fixar-se en els petits detalls i, sobretot, de compartir la passió per la mar.
Poesia escollida de Palmira Jaquetti i Isant
Palmira Jaquetti i Isant és una de les autores més prolífiques i, tanmateix, més desconegudes del segle XX. De personalitat polifacètica, la seva obra abasta els camps de la literatura, la traducció, la composició, el folklore i la divulgació científica. Aquest volum, editat a cura de Carme Oriol Carazo, recull una selecció de la seva poesia, publicada i inèdita, escrita entre els anys 1922 i 1963.
Aquest volum aplega vint-i-cinc textos d’experts en estudis de gènere, filologia, història i antropologia. Es divideix en cinc parts: 1. Un llarg camí (estudis sobre l’obra de Joana Zaragoza), 2. Les filles de Pandora (estudis de dones i gènere), 3. Pels camins d’Asclepi (aportacions en el camp de la medicina grega), 4. Vigències de la cultura clàssica (assajos sobre tradició clàssica i la vigència de l’herència cultural grega) i 5. Mites, memòria, escriptura (estudis de mitologia, cultura i filologia grega).
Premis Consell Social URV als millors treballs de recerca de secundària (2018 i 2019)
Aquest llibre, que recull els treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària i cicles formatius de grau superior, dels cursos 2017-18 i 2018-19, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i els centres de secundària premiats, i engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
El llibre que teniu entre mans té com a objectiu contribuir a divulgar l’obra lírica de Desideri Lombarte, una veu poètica que s’identifica plenament amb el tarannà d’un territori que s’estén molt més enllà de la comarca del Matarranya que el va veure nàixer l’any 1937.
L’antiga Universitat de Tortosa (1529-1824) explica, amb rigor i amb gran luxe de detalls, la creació, l’ascens, la consolidació i la decadència dels estudis universitaris a la ciutat de Tortosa, que no es van recuperar fins ben bé un segle i mig després. Estem davant d’una obra que tracta fonamentalment de la història de la universitat tortosina i de la seva activitat pedagògica, dos vessants poc estudiats, a diferència de l’aspecte arquitectònic i artístic de l’edifici on s’impartien les classes, que disposa de més bibliografia científica.
El llibre que us fem a mans recupera textos manuscrits inèdits d’Antoni Rovira i Virgili escrits en francès des de l’exili. Sempre és bo recuperar documents que ens ajudin a preservar la memòria històrica del nostre país, La question de la Catalogne i Bref resumé de l’histoire de Catalogne són dues obres breus que Rovira i Virgili va escriure per mirar de presentar una breu història de Catalunya i del catalanisme polític al món francòfon.
***
Le livre que vous avez dans les mains présente des manuscrits inédits d’Antoni Rovira i Virgili rédigés en français pendant son exil. Il est toujours bon de récupérer des documents qui nous aident à préserver la mémoire historique de notre pays, La question de la Catalogne et Bref résumé de l’histoire de Catalogne sont deux ouvrages que Rovira i Virgili a rédigés afin de présenter au monde francophone une brève histoire de la Catalogne et du catalanisme politique.
Pels camins de la psicoanàlisi és el resultat de la compilació de trenta-cinc textos d’Inés Tomàs, publicats entre 1991 i 2018, que il·lustren l’itinerari professional d’aquesta professora de la URV. La curiositat intel·lectual de la Dra. Tomàs fou insaciable, i es va traduir en un mestratge sobre art i pintura, literatura, cinema, psicomotricitat, teràpies naturals i —evidentment— teoria psicoanalítica en sentit ampli, que és i serà recordat per tothom qui en va poder gaudir. Els cursos, seminaris, conferències, debats i sessions de cinefòrum que impartia, caracteritzats per una extraordinària vitalitat, eren preparats meticulosament i dictats amb un entusiasme contagiós. Aquest llibre és, precisament, una bona mostra de la profunditat de l’obra, pensament i personalitat de l’autora.
El dia primer de maig de 1995, un dilluns al matí, es va inaugurar oficialment el primer parc temàtic de la península Ibèrica, que es diria PortAventura. El nucli d’aquest llibre és remarcar el que ha significat PortAventura al llarg dels seus primers vint-i-cinc anys d’existència, quina és l’essència d’un parc temàtic i els seus antecedents, així com l’origen de la idea d’aconseguir que Catalunya i les comarques meridionals tinguessin un parc recreatiu turístic.
El jaciment arqueològic del Turó del Calvari de Vilalba dels Arcs (Terra Alta), excavat entre 1999 i 2004, està format per una estructura arquitectònica isolada, de planta rectangular amb els angles arrodonits, d’almenys dos pisos d’alçada i amb una orientació intencionada. Els materials recuperats en el transcurs de la intervenció, bàsicament ceràmics, ens han permès interpretar l’edifici com un espai de reunió de les elits territorials on s’efectuarien cerimònies relacionades amb el consum del vi, un producte de prestigi únicament a l’abast dels grups de poder. Ocupat entre el 600 i el 550 a. de la n. e., el seu final fou provocat per un incendi intencionat extremadament violent, que va col·lapsar l’estructura i la va destruir.
El foment de la innovació empresarial ha estat d’interés des de la política governamental de la Generalitat de Catalunya. En un moment com en l’actual a on ens trobem davant una acceleració de l’aparició d’innovacions tecnològiques, les empreses start-ups esdevenen un agent conductor cap al mercat i transmissor cap a altres empreses. Aquest llibre analitza el fenomen de les start-ups a Catalunya fent èmfasi a la demarcació de Tarragona. L’ecosistema en el qual apareixen les start-ups és una amalgama en la que conflueixen agents de diferents sectors, tecnologies i característiques territorials. Aquest estudi descriu el comportament de les empreses així com els resultats obtinguts de les diferents dimensions que afecten a aquests agents que tenen un comportament disruptiu.
Antoni Rovira i Virgili es va adherir de manera incondicional a les propostes ortogràfiques i gramaticals de Pompeu Fabra quan aquestes propostes encara no tenien suport institucional. No va ser, doncs, una incorporació a un programa que ja hagués triomfat socialment i políticament. Aquest llibre, que aplega els articles i textos que, al llarg de la seva vida, Rovira i Virgili va dedicar a Pompeu Fabra, ens proporciona les claus polítiques i ideològiques que van conduir Rovira a descobrir que seguir el camí que traçava Pompeu Fabra era seguir el camí de la dignificació i la modernització de la llengua catalana.
Inés Tomàs Alabart (Ribaroja d’Ebre, 1958) va morir a Tarragona l’agost de 2017 als cinquanta-vuit anys. La Dra. Tomàs, psicoanalista i professora titular a la URV, va esser una més que notable professional i una gran persona que va deixar una profunda empremta a la gent que la va conèixer, tractar i estimar. En aquest llibre —Inés Tomàs entre nosaltres—, amigues i amics, familiars propers o llunyans, companyes i companys de professió, personal d’administració i serveis de la URV, alumnes i ex-alumnes de grau i de màster, pacients i ex-pacients, deixebles i continuadors de la seva obra, li rendim un senzill però emotiu homenatge. La seixantena de col·laboracions evoquen i recorden Inés Tomàs a traves de moments viscuts amb ella, de les seves paraules, desigs i emocions; també de trobades i passejades pel mar d’Altafulla i anècdotes diverses. La lectura dels textos ens perfila així una persona plena de vitalitat, generositat, il·lusions i optimisme que va saber compartir amb les autores i autors d’aquest petit llibre els quals, en justa reciprocitat, l’hem confeccionat pensant en ella.
En este libro encontrará las prácticas llevadas a cabo en la Universitat Rovira i Virgili para favorecer su internacionalización. Este ha sido uno de sus objetivos centrales desde su creación hace 25 años y lo debe seguir siendo con carácter permanente. La internacionalización constituye uno de los vectores directores de toda universidad, el elemento imprescindible que permite a las universidades mantenerse en permanente diálogo con las instituciones, vincularse a la vanguardia del conocimiento, captar talento y transmitir conocimiento.
Aquest llibre, que recull els treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària i cicles formatius de grau superior, dels cursos 2015-16 i 2016-17, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i els centres de secundària premiats, i engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
Joan Martí i Castell ens ofereix una anàlisi primfilada de l’obra codificadora de Pompeu Fabra i de la ideologia que va guiar el seu criteri i la mesura amb què va fer les seves tries. Alhora n’assenyala la vigència. I, com que tota citació és selectiva, les referències de Fabra adduïdes i els comentaris que susciten a l’autor es converteixen també en ressonàncies de la manera com l’autor entén el procés de codificació i d’elaboració de la llengua literària. Aquesta coincidència té a veure en gran mesura amb la doctrina fabriana mateix, però també i per damunt de tot amb una manera d’entendre i de fer allò que el codificador, individual o col·legiat, porta entre mans. (Joan A. Argenter)
25 anys d’una universitat al servei de les persones i la societat del sud de Catalunya
En aquest llibre es recullen les opinions i comentaris de vint-i-cinc antics alumnes de la Universitat Rovira i Virgili, de diferents àmbits de coneixement i de diferents promocions, que desenvolupen la seva activitat professional i investigadora a les nostres comarques o a qualsevol indret del món, sobre la formació que reberen a la universitat i la seva aplicabilitat en l’activitat professional quotidiana. Aquestes vint-i-cinc opinions d’antics alumnes han de servir per reflexionar sobre les missions que han estat encomanades a la universitat i millorar-ne l’acompliment.
Aquest és un llibre de memòria col·lectiva que es basa en els records narrats per la gent que va viure la Delegació de la Universitat de Barcelona a Tarragona. L’esforç conscient dels humans per retrobar-se amb el seu propi passat, ja sigui real o imaginari, és el que Pierre Nora va definir, a Les lieux de mémoire, com a memòria històrica. Aquesta és la memòria que hem volgut recuperar i narrar en aquestes pàgines.
Within the European context, there are many initiatives for PhD supervisory training already in existence, but a more systematic approach to this task would be needed. In this landscape, we took the initiative of organizing an informal meeting for experts with an interest and expertise on PhD supervisory training, the Tarragona Think Tank on PhD supervisory training: challenges and good practices, hosted by University Rovira i Virgili (URV, Tarragona). This event allowed both the presentation of individual university experiences and the undertaking of a collective reflection on challenges, impact assessment and the visualisation of an ideal future for PhD supervisory training. Noting the need for more concerted efforts and practices, the present book is precisely a first tangible outcome of this concerted effort. Looking forward, we expect that this book can help setting the basis for the development of a network or alliance between the participating organisations and an ongoing effort aimed at bringing the professionalization of doctoral supervisors to the forefront in education policy at the university level. In sum, we hope that this contribution can help materialising ideas into actions.
Download Offprint "The Present anf Future of PhD Supervisory Training"
Examples of good practices at the Universitat Rovira i Virgili
This book describes the practices implemented at the Universitat Rovira i Virgili to promote the university's internationalisation. This has been one of the URV's central objectives since it was created 25 years ago and will continue to be in the future. Internationalisation is one of the driving vectors behind all universities, the crucial element that allows them to be in constant dialogue with other institutions around the world, to stay at the cutting edge of knowledge, to recruit talent and to transmit knowledge.
L’antologia que hem elaborat és conscientment parcial, limitada. No hi són tots els autors que s’hi podrien incorporar, ni els textos antologats pretenen ser els més representatius dels autors tractats; la nostra mirada literària s’ha encarat cap al riu. Els criteris de selecció que ens han guiat en la tria han estat, en primer terme, de caire temàtic. Hem intentat que els escrits presentessin un calidoscopi de sensibilitats i centres d’interès. Hem intentat, també, poder marcar un cert itinerari per l’Ebre català, des de l’embassament de Riba-roja fins al Delta. Ens hem limitat als escriptors del segle xx i hem combinat autors del cànon ebrenc o referents de la literatura catalana com Josep Pla o Joan Perucho amb altres autors que ens ha interessat d’incorporar per la perspectiva que ens ofereixen, geogràfica, temàtica o de gènere. [J.S.C.]
Compra el llibre en paper · Descarrega el llibre digital · Enllaç a Google Books
Exemples de bones pràctiques a la Universitat Rovira i Virgili
En aquest llibre trobareu les pràctiques dutes a terme a la Universitat Rovira i Virgili per afavorir-ne la internacionalització. Aquest ha estat un dels seus objectius centrals des de la seva creació ara fa 25 anys i ho ha de seguir sent amb caràcter permanent. La internacionalització constitueix uns dels vectors directors de tota universitat, l’element imprescindible que permet a les universitats mantenir-se en permanent diàleg amb les institucions d’arreu, vincular-se a l’avantguarda del coneixement, captar talent i transmetre coneixement.
En aquest llibre hi trobareu cinc relats que us transportaran a mons tan diversos com les vivències i els sentiments d’un soldat de lleva a la Guerra Civil espanyola en el relat "La matança del porc", de Joana Solà; a la gestió d’una catàstrofe ecològica a la selva equatoriana en el relat "El dilema de l’indígena", de Dídac Ramos; a conèixer el futur de la ciutat de Tarragona i de la mateixa URV en la narració de misteri "El llibre del futur", de Moisés Peñalver; a posar-nos en la pell d’una nena de deu anys que ha de prendre una important decisió enmig d’un conflicte armat en "Adéu, Papa", d’Analía Pérez, o a conèixer millor la figura de Josep Pla a l’assaig "Josep Pla", merament, de Xavier Pete.
Desde 2008 la Red Internacional de Investigadores en Turismo, Cooperación y Desarrollo (COODTUR) avanza en paso firme. La red cada vez más visible, tiene más miembros y seguidores; un fondo documental y audiovisual que gracias a las nuevas tecnologías va retroalimentándose y creciendo, cinco publicaciones resultantes de tres seminarios y dos congresos internacionales. Todo ello ha permitido que COODTUR sea una plataforma de referencia y que después de nueve años de vida tengamos la misma ilusión y afán de seguir superándonos. Gracias a todos por hacerlo posible y por seguir sumando, compartiendo y transfiriendo información y conocimientos en el campo de la investigación del turismo como herramienta de cooperación al desarrollo. Aún queda un largo camino por recorrer que nos plantea retos importantes, ya que el turismo es un fenómeno dinámico tanto en su crecimiento como en la permanente transformación de sus elementos, de las relaciones entre los mismos o de nuevas expresiones y formas de hacer turismo. Su estudio y seguimiento exige el análisis de las problemáticas aún pendientes, así como responder a las nuevas realidades y necesidades, para contribuir a que el turismo sea realmente un instrumento para el desarrollo. Nueve años después, esta publicación “Anudar Red. Temas pendientes y nuevas oportunidades de cooperación en turismo”, es un ejemplo más del trabajo y de la colaboración en red que recoge entre otras, las ponencias de los expertos invitados en el último congreso de COODTUR celebrado en México, en la que desde diferentes perspectivas espaciales y científicas se ofrece un panorama de los temas pendientes aún por resolver como el impacto del turismo en las comunidades locales, de los desafíos actualmente en debate y de las estrategias de desarrollo turístico y cooperación que reclaman nuestra atención.
La consolidació de l’economia del coneixement ha situat els doctors com un dels actius més importants de les empreses i dels països per assegurar el desenvolupament econòmic i social. La gran importància estratègica, l’elevat nombre de recursos (majoritàriament públics) destinats a aquest nivell educatiu i certa preocupació per si el mercat de treball incorporava aquest capital humà altament qualificat d’una manera eficient, han provocat un interès creixent per tenir més dades d’aquest col·lectiu i estimular-ne l’anàlisi. Aquest estudi utilitza l’excel·lent base de dades d’AQU-Catalunya per analitzar en quina situació laboral es troben els doctors quatre anys després d’obtenir el títol. La dimensió temporal de la base de dades, amb informació per diferents cohorts de doctors, ens permet analitzar l’evolució que han tingut els processos d’inserció laboral durant els últims anys, amb especial atenció a com la recent crisi econòmica els ha afectat. La valoració general és força positiva, tot i que sorgeixen alguns dubtes sobre si encara podríem aprofitar més el seu potencial.
L’objectiu central d’aquest estudi és aportar elements de reflexió al voltant d’una de les funcions que té la Universitat Rovira i Virgili: preparar persones per poder desenvolupar una activitat productiva beneficiosa, tant per a elles individualment com per al conjunt de la societat. Aquests darrers 25 anys, des que es va crear com a institució independent, la URV ha anat construint el seu projecte que, tenint en compte els resultats en diferents indicadors al nostre abast, sembla consolidar-se amb èxit. Al mateix temps, l’entorn local i global al qual servim i ens és referència també ha anat experimentant canvis de gran envergadura, tant en aspectes socials com econòmics. Al llarg dels diferents capítols d’aquest estudi repassem amb cert detall la trajectòria inicial de la vida laboral de les persones graduades a la URV dels darrers anys. Podem afirmar que la formació que reben és una bona eina per afrontar el repte de començar la trajectòria laboral en uns mercats de treball exigents i complexos. Fins i tot en situacions molt complicades associades a la crisi econòmica experimentada els darrers anys, els nostres graduats han aconseguit inserir-se al món del treball i ajustar-s’hi amb un grau de satisfacció elevat. No obstant això, és cert que no totes les persones que han passat per la Universitat gaudeixen de la mateixa facilitat per iniciar la vida laboral i, en general, hi ha certs aspectes que, dins la valoració global positiva, cal considerar com a preocupants. Aquesta doble línia d’atendre la diversitat i ajustar-se a canvis de fons més estructurals serien molt probablement els aspectes que demanarien més atenció en una potencial guia de com encarar el futur.
Aquest llibre, que recull els treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària i cicles formatius de grau superior, dels cursos 2013-14 i 2014-15, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i els centres de secundària premiats, i engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
Estudi de dret públic
L’ànima d’una nació tendeix vitalment a encarnar-se en el cos d’un Estat. L’ànima catalana, avui com ahir, demana l’Estat català. L’autonomia moral de Catalunya, plenament recobrada al llarg d’un segle de renaixença, reclama i exigeix l’autonomia política. I ací emprem el mot autonomia en el seu ampli sentit etimològic, igualment compatible amb la sobirania independent i amb les formes federals i confederals.
En tres parts dividim el nostre estudi: Primera: Antecedents històrics. Segona: Programes i projectes d’autonomia en l’època contemporània. Tercera: Organització i facultats de l’Estat català.
Un procés històric, una realitat política, un problema jurídic: sota aquests tres aspectes examinarem el cas dels catalans, vell de segles, però perdurable; cas d’ahir, d’avui i de demà, com tots els casos autèntics del deler de llibertat en els homes i en els pobles.
Antoni Rovira i Virgili
Comèdia, titelles, poesia priàpica i pantomima
Teatre Popular Romà vol ser la memòria dels darrers deu anys de l'Aula de Teatre de la Universitat Rovira i Virgili dedicats a l’estudi i reconstrucció dels gèneres populars del teatre romà: els titelles —amb dos espectacles—, la reconstrucció d'un frons scænæ de mida quasi natural —amb tres comèdies de Plaute—, les farses priàpiques —dos espectacles, les nostres primeres pantomimes, encara sense saber-ho!—, i una trilogia de comèdies basades en la pantomima, amb pantomima priàpica i danses pírriques incloses.
Aquest és un llibre per a gaudir i aprofundir en el teatre popular romà, un recorregut pel seu potencial i la seva realitat. Un procés d'arqueologia teatral per a reflexionar sobre els nostres referents culturals i la nostra realitat escènica.
L’obra en dos volums que us presentem és un reflex de la trajectòria d’excel·lència de Joan Martí i Castell. Seixanta-quatre articles de setanta companys i amics ho testimonien. Una garba de coneixements de procedència temàtica diversa, talment com els interessos multitemàtics de la persona a qui van dedicats.
Guia de suport per a la formación de professionals
El material que tens entre les mans és una guia de suport a la formació de professionals, resultat de dos anys de treball intens al projecte europeu Gap Work. A la primera part trobaràs aspectes teòrics i jurídics en relació a les violències de gènere; i en la segona, la nostra proposta pedagògica, amb les activitats detallades per a ser reproduïdes amb ajuda dels materials penjats al nostre web (www.gapwork.cat).
L’any 1908 se celebren a Tortosa els Jocs Florals en el marc de les festes de la Cinta. Un dels premis d’aquest certamen és el premi oferit per Felip Pedrell al millor recull de cansons y tocades populars d’aquesta regió consistent en una agulla d’or en forma de lira. El treball premiat, presentat amb el lema Cuan lo pare no té pá..., és obra del músic, folklorista i escriptor Joan Moreira i Ramos (Lleida, 1878 - Tortosa, 1951), fundador i director de l’Orfeó Tortosí i de l’Orfeó Montsià, i autor Del folklore tortosí (1934) i Del bon humor tortosí (2012). D’aquest recull no es tenen notícies fins l’any 2013, quan en el curs de l’inventari de l’obra de Joan Moreira, Joan Vidal i Albert Aragonés en localitzen un manuscrit entre els materials conservats per la família Murall-Moreira. Es tracta d’un recull de 43 cançons i tocades populars, amb lletra i música, i en alguns casos acompanyades de breus comentaris, degudament transcrits i comentats pels autors d’aquesta edició, que es pot considerar el cançoner popular de Terres de l’Ebre més antic conservat fins avui.
En el projecte simpatic s’ha estudiat com els dispositius mòbils d’ús quotidià poden ajudar-nos a millorar la qualitat de vida de les persones amb deteriorament cognitiu lleu i la de les persones del seu entorn: cuidadors, familiars, amics, professionals de l’àmbit mèdic i de les ciències socials. En la primera part d’aquest llibre es fa referència als aspectes de funcionalitat del sistema desenvolupat en el projecte i la seva implementació. En la segona es tracten els valors recollits durant els mesos en què es va dur a terme la prova pilot del sistema.
Llegeix el llibre en línia Descarrega el llibre
Llibre que recull la memòria de l'any 2014 del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili.
Strategies and Issues in Higher Education
Many reports over the last few years have analysed the potential use of games, videogames, 3D environments and virtual reality for educational purposes. Numerous emerging technological devices have also appeared that will play important roles in the development of teaching and learning processes. In the context of these developments, learning rather than teaching becomes the main axis in the organisation of the educational process. This process has now gone beyond the analogue world and face-to face education to enter the digital world, where new learning environments are being produced with ever greater doses of realism. Teaching and Learning in Digital Worlds examines the teaching and learning process in 3D virtual environments from both the theoretical and practical points of view.
Una guía de apoyo para la formación de profesionales
Te presentamos una guía de apoyo a la formación de profesionales, resultado de dos años de intenso trabajo en el proyecto europeo Gap Work. En la primera parte encontrarás aspectos teóricos y jurídicos en relación a las violencias de género; y en la segunda nuestra propuesta pedagógica, con las actividades detalladas para ser reproducidas con ayuda de los materiales colgados en nuestra web (www.gapwork.cat).
Des de la restauració de la Generalitat de Catalunya, l’any 1978, les polítiques científiques i tecnològiques de Catalunya s’han traçat a través d’una sèrie de plans de recerca i d’innovació pluriennals. L’objectiu principal d’aquests plans sempre ha estat crear una base sòlida d’empreses innovadores que reverteixi en el benestar de la població. En les darreres dècades, el camí recorregut a Catalunya ha estat considerable. Aquest llibre presenta per primer cop l’impacte de les polítiques de foment de l’R+D i la innovació sobre el teixit empresarial català. Si bé els exercicis d’avaluació de les polítiques publiques són una pràctica habitual als països anglosaxons, cada vegada són més les economies que calibren el resultat de les seves polítiques científiques i tecnològiques. Aquesta publicació presenta els arguments a favor d’avaluar els impactes de les polítiques de foment de l’R+D i ofereix els resultats obtinguts per a quatre programes d’ajuts als projectes d’R+D de les pimes catalanes.
Aquest tercer Pla de política lingüística de la Universitat Rovira i Virgili, que comprèn la planificació de la política lingüística de la institució per al període 2015-2017, ha estat aprovat el 22 de desembre de 2014 pel Consell de Govern de la URV (a partir d’una proposta de la Comissió de Política Lingüística) i constitueix una continuació dels plans de política lingüística de la URV per al 2009-2011 i per al 2012- 2014. Per això parteix de la diagnosi feta per a aquests documents i comparteix els reptes i els objectius generals que s’hi van establir.
Aquest llibre, que recull vint-i-tres treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària i cicles formatius de grau superior, dels cursos 2011-12 i 2012-13, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i els centres de secundària premiats, i engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
En estas páginas se presentan los resultados preliminares del proyecto europeo Epogender “Gender violence: protocols for the protection of victims and effectiveness of protection orders. Towards and efficient implementation of Directive 2011/99/ EU”, del programa Daphne III (2007-2013) de la Unión Europea. El libro se centra en el análisis de las legislaciones nacionales sobre las medidas de protección para las víctimas de violencia de género así como en los problemas que pueden presentarse tras la aplicación de la orden europea de protección.
In this publication the preliminary results are presented of the European Epogender project “Gender violence: protocols for the protection of victims and effectiveness of protection orders. Towards and efficient implementation of Directive 2011/99/EU”, carried out under the Daphne III Programme (2007-2013) of the European Union. The handbook focuses on the analysis of the national legislation of the EU Member States regarding protection measures for the victims of gender violence, as well as the issues that may arise in applying the European protection order.
La presència d’estudiants amb discapacitat i altres trastorns a les aules universitàries és cada cop més gran, fet que comporta nous reptes docents. La present guia té com a finalitat principal oferir al professorat de la URV, principis, informacions i orientacions bàsics d’actuació a tenir en compte a l’hora de donar resposta a les necessitats educatives més freqüents que aquest estudiantat pot presentar.
Una lectura antropológica de los retos de la sociedad actual
Este libro recoge las principales aportaciones del XIII Congreso de Antropología de la FAAEE e invita a reflexionar sobre los debates antropológicos actuales acerca de la sociedad contemporánea. La primera parte recoge los textos de las ponencias invitadas al Congreso, las cuales debaten los temas que vertebran el Congreso desde las diversas miradas y trayectorias académicas de las y los ponentes. La segunda parte del libro reúne los textos que presentan los contenidos de los veintiún simposios y muestran la amplitud y riqueza de los debates y los retos que caracterizan la Antropología del siglo XXI.
Llibre que recull la memòria de l'any 2013 del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili.
The aim of the present document is to present the author’s proposals on the reform of the governance model from a holistic and functional perspective. The first task when designing a system of governance should be to identify the function that it is to fulfil, which leads on to the question of exactly why universities are meant to be autonomous. For the good of society, universities as institutions have to guarantee that the knowledge they generate and transmit does not favour the interests of any particular group. They provide a public service that must act with autonomy. This autonomy must include all decisionmaking mechanisms, the whole system of governance, so that the public service of higher education and research can be rendered as efficiently as possible and without submitting to the influence of political, economic or religious interests. On the basis of the conclusions of the study University Autonomy in Europe II. The Scorecard and the current situation of the university, research and innovation system, this study proposes a well-defined set of governance elements that cover all the dimensions of university autonomy. The study makes explicit reference to the university system in Catalonia but its conclusions and argumentation are of more general applicability.
L’estudi del folklore català ha conegut en els darrers anys un important impuls a casa nostra, i això ha estat degut sobretot al mestratge exercit per Josep M. Pujol tant a través de la seva docència universitària a Tarragona com mitjançant les moltes conferències impartides i els estudis que va publicar. Des d’un coneixement profund de les teories i els mètodes que el folklore ha anat forjant al llarg del temps, va saber explicar quin és el sentit que ha tingut i que té el folklore en la vida de les persones, quin ha estat el llegat dels nostres folkloristes i quines són les possibilitats d’estudi que s’obren de cara al futur. Els assajos aplegats en aquest llibre comprenen el conjunt de treballs (articles, capítols de llibre, intervencions en seminaris i introduccions) que l’autor va publicar entre 1985 i 2012 i que, pel fet d’haver aparegut en llocs de característiques molt diverses, avui dia poden resultar difícils de localitzar i de consultar. En aquest llibre el lector hi trobarà uns assajos clarividents i suggeridors, plens de contingut i d’erudició, però, a més, escrits en un llenguatge precís i elegant que, de ben segur, serà la garantia d’una plaent lectura.
Enllaç al llibre Three Selected Papers on Catalan Folklore
Entrevista a Carme Oriol, curadora del llibre
Aquest treball analitza com s’han desenvolupat les millores dels processos productius, el conreu de les vinyes i la modernització de les tècniques de comercialització i gestió empresarial en la indústria vitivinícola del Priorat. Es recullen les dades més significatives de l’evolució del sector, de manera que els resultats obtinguts ens permeten presentar-lo com un exemple d’èxit de la transformació d’un sector industrial tradicional, classificat com de baix nivell tecnològic, on l’aplicació d’innovació i coneixement ha permès obtenir com a resultat una espectacular internacionalització de les seves vendes, el reconeixement de la gran qualitat del producte per part dels principals prescriptors i la revitalització econòmica del sector i del conjunt de la comarca.
Aquesta Guia d’orientació per a l’ocupació que teniu a les mans (fruit del treball conjunt de diversos professionals) vol ser una eina útil d’acompanyament en la vostra presa de decisions. Per això us ofereix recursos, activitats, estratègies, tècniques i vies que us ajudaran a transitar amb seguretat en el procés de preparació del futur professional a partir de l’autoconeixement, des de l’establiment del pla de carrera fins a la integració en la societat com a adult i professional.
Llibre que recull la memòria de l'any 2012 del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili.
El present document pretén exposar les propostes de l’autor sobre la reforma del model de governança a partir d’una aproximació holística i funcional. El punt de partida per a un disseny d’un sistema de governança hauria de ser la identificació de la funció que ha d’acomplir, que remet a la consideració del perquè de la definició de l’autonomia universitària. La institució universitària ha de garantir, pel bé de la societat, que la seva actuació en generar i transmetre coneixement no respon a interessos grupals de cap tipus. Constitueix un servei públic que ha d’actuar amb autonomia, i aquesta actuació inclou tots els mecanismes de presa de decisió, tot el sistema de governança que, des d’aquesta perspectiva, es configura com el garant de la prestació del servei públic d’educació superior i recerca amb la màxima eficiència, alhora que lliure de la influència d’interessos polítics, econòmics o religiosos.
A partir de les conclusions de l’estudi University Autonomy in Europe II. The Scorecard i de la situació actual del sistema universitari, de recerca i innovació de Catalunya, l’autor proposa un conjunt concret d’elements de governança que cobreixen totes les dimensions de l’autonomia universitària. L’estudi fa referència explícita al sistema universitari de Catalunya, però les conclusions i el seu fonament tenen una aplicabilitat més general.
El presente documento pretende exponer las propuestas del autor sobre la reforma del modelo de gobernanza a partir de una aproximación holística y funcional. El punto de partida para diseñar un sistema de gobernanza debería ser la identificación de la función que debe cumplir, lo que remite al porqué de la definición de la autonomía universitaria. La institución universitaria debe garantizar, por el bien de la sociedad, que, al generar y transmitir conocimiento, su actuación no responde a intereses grupales de ningún tipo. Constituye un servicio público que debe actuar con autonomía, y esa actuación incluye todos los mecanismos de toma de decisiones, esto es, el sistema de gobernanza en su conjunto, que, desde esta perspectiva, se configura como el garante de la prestación del servicio público de educación superior e investigación con la máxima eficiencia, al tiempo que libre de la influencia de intereses políticos económicos o religiosos.
A partir de las conclusiones del estudio University Autonomy in Europe II. The Scorecard y de la actual situación del sistema universitario, de investigación y de innovación de Cataluña, el autor propone un conjunto concreto de elementos de gobernanza que abarcan todas las dimensiones de la autonomía universitaria. El estudio se refiere explícitamente al sistema universitario de Cataluña, pero sus conclusiones y su fundamentación pueden aplicarse de manera más general.
En les darreres dècades la innovació s’ha situat en l’epicentre del debat dels economistes i dels discursos dels polítics. La transformació del coneixement en la producció i el disseny de nous productes i serveis esdevé, avui per avui, el principal instrument que tenen les nostres empreses per competir en un món cada vegada més obert. Per aquesta raó, aquest assaig pretén fer un inventari, no exhaustiu, de les empreses que innoven (o bé estan en condicions de fer-ho) a les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. El títol que encapçala el treball descriu, al nostre parer, l’objectiu que es persegueix: descriure qui és qui en el terreny de l’R+D i la innovació a les nostres comarques.
A partir de la perspectiva de l’economia i la innovació, s’ha ressaltat molt, des del punt de vista teòric, la importància econòmica de l’emprenedor. D’aquesta manera, l’emprenedor contribuiria al creixement econòmic a través de la introducció de canvis i innovacions i mitjançant la generació i estímul de la competència. L’emprenedoria constitueix actualment un dels mecanismes fonamentals per a la creació d’ocupació, innovació, riquesa i desenvolupament econòmic i social de les nacions.
Una jubilació és, abans que res, un trànsit que duu a un canvi d’estat. Com no podia ser menys, la jubilació d’un antropòleg, com en Joan Prat, no podia estar exempta d’una ritualització, tot i que el context social en que ens movem sigui cada dia més banal i menys ritualista. De fet, a les societats que ens serveixen de model no hi ha ritus de jubilació. Aquest és un invent de la societat industrial i productivista. En el nostre cas, a més, “l’empresa” no aporta un “rolex” convencional, però sí un pla de prejubilació. Tot plegat, sembla que el ritual més raonable i el més ple de significat pot consistir a revisitar el camí fet per l’iniciat amb la complicitat d’aquells que el van acompanyar durant el trajecte. I, en aquest cas, el ritual va acompanyat, com no podia ser menys, d’un llibre d’homenatge, que esperem plagui al protagonista de l’efemèride.
El present estudi ha estat elaborat per la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible amb l’objectiu de quantificar, analitzar i valorar la docència i la recerca que s’elabora actualment a la Universitat Rovira i Virgili (URV) en matèria de medi ambient i sostenibilitat.
Es tracta, doncs, d’un treball exhaustiu de recopilació de la informació que els diferents organismes i institucions de la pròpia URV (facultats, departaments, centres i instituts de recerca, etc.) posen a l’abast de la comunitat universitària —per diversos i variats canals, però amb un protagonisme cada cop més gran de la xarxa d’Internet— sobre la seva tasca quotidiana en recerca i docència.
In 1930, Antoni Rovira i Virgili published In Defence of Democracy, a book which is as relevant today as ever, given our current political and social circumstances. It reveals its author to be deeply acquainted with and full of insight into the political theory and philosophy of his time. In coming to the defence of democratic values at a time when autocratic styles of government had a growing appeal, Rovira i Virgili’s intelligence and premonition are impressive. This book will surely appeal to anyone interested in politics and public life.
Read the Catalan-English edition
A partir de un análisis de la situación actual, el autor plantea los que, en su opinión, son los principales retos que ha de afrontar el sistema universitario español. El documento, deliberadamente sintético como documento de posicionamiento que pretende ser, parte de una breve descripción de la situación actual del sistema universitario y plantea el conjunto de retos principales y la propuesta de actuaciones prioritarias a partir de cinco preguntas a las que se responde afirmativamente en el texto:
1. ¿Se puede mejorar el nivel de confianza que la sociedad española tiene en su universidad?
2. ¿Se puede mejorar la eficacia y la eficiencia de la universidad mediante la reforma del sistema de gobernanza?
3. ¿Se puede mejorar la eficacia y la eficiencia del sistema de investigación de España en un contexto de restricción presupuestaria?
4. ¿Se puede favorecer la transformación de nuevo conocimiento en innovación en productos y procesos y mejorar la competitividad del país a medio plazo?
5. ¿Dispone el país de las herramientas para hacer posibles los cambios?
Estas cinco cuestiones responden a los que son, a juicio del autor, los principales retos de la universidad española en estos momentos y para superarlos propone una serie de actuaciones que se desarrollan en el texto que les ofrecemos.
Premis Consell Social URV als millors treballs de recerca de secundària 2009-2011
Aquest llibre, que recull vint-i-tres treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària i cicles formatius de grau superior, dels cursos 2009-10 i 2010-11, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i els centres de secundària premiats, i engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
Compra el llibre en format electrònic
Aquest segon Pla de política lingüística de la URV, que comprèn la planificació de la política lingüística de la institució per al període 2012-2014, ha estat aprovat el 10 de juliol de 2012 pel Consell de Govern de la URV (a partir d’una proposta de la Comissió de Política Lingüística) i constitueix una continuació del Pla de política lingüística de la URV per al 2009-2011. Per això parteix de la diagnosi feta per al primer document i comparteix els reptes i els objectius generals que s’hi van establir.
En l’escenari econòmic actual, marcat per la creixent globalització i la crisi econòmica i financera, les empreses han de trobar maneres de ser més competitives. Una manera atractiva d’aconseguir-ho és que les empreses optin per l’expansió internacional, en comptes de centrar-se en els mercats interiors, com tradicionalment han fet. No obstant això, la internacionalització és una de les estratègies més complexes i arriscades que pot abordar una empresa, perquè, principalment, consisteix a l’entesa de mercats desconeguts. En aquest llibre, hi hem recollit deu casos d’empreses catalanes que s’han internacionalitzat amb èxit. La recopilació de dades s’ha basat en entrevistes personals amb els responsables d’internacionalització i en informació addicional, a fi de determinar els principals factors associats a l’èxit de la seva estratègia d’internacionalització.
La Universitat Rovira i Virgili (URV) és una universitat jove i dinàmica que, des que es va crear, l'any 1991, ha destacat pel seu compromís amb el desenvolupament del territori i el benestar de la societat. El poder de les idees. Impactes de la URV sobre la societat és un exponent de la importància estratègica de les universitats públiques per garantir el progrés social i econòmic del nostre país. En concret, aquests vint anys de vida de la URV mostren un intens dinamisme territorial i un fort compromís amb la formació i la recerca. Aquesta contribució a la societat s'aborda des de tres vessants: com a institució que té un volum de despesa que afecta la producció i l'ocupació de la resta d'activitats productives, com a instrument estratègic de canvi territorial i, també, com a institució responsable de l'educació superior i de la recerca que beneficia les empreses i agents locals gràcies als efectes externs que es deriven de la difusió del coneixement i la circulació de les idees.
Llibre que recull la memòria de l'any 2011 del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili.
1. ¿Se puede mejorar el nivel de confianza que la sociedad catalana tiene en su universidad?
2. ¿Se puede mejorar la eficacia y la eficiencia de la universidad mediante la reforma del sistema de gobernanza?
3. ¿Se puede mejorar la eficacia y la eficiencia del sistema de investigación de Cataluña en un contexto de restricción presupuestaria?
4. ¿Se puede favorecer la transformación de nuevo conocimiento en innovación en productos y procesos y mejorar la competitividad del país a medio plazo?
5. ¿Dispone el país de las herramientas para hacer posibles los cambios?
Todas estas preguntas, planteadas en estos términos o en términos similares, son hoy, en el mes de noviembre de 2011, más que pertinentes, indispensables para Cataluña. Inspiran este documento gracias a la sagacidad y perspicacia de una persona que, ante la presentación de un documento anterior, manifestó: «¿y cuáles serían las preguntas para que la respuesta fuera SÍ?».
El mismo planteamiento y orden de las preguntas, y el intento de responderlas, dan pie al autor a exponer y fundamentar un conjunto de propuestas para la mejora del sistema de conocimiento de Cataluña, siempre según su opinión como responsable de una de sus universidades públicas.
De acuerdo con lo expuesto en este trabajo y con los datos que en él se recogen, en opinión del autor, la respuesta a las cinco preguntas planteadas es la misma: SÍ.
Els teixits empresarials s’assemblen molt als ecosistemes vius on apareixen nous éssers que lluiten per trobar un espai que els permeti sobreviure a la vegada que altres organismes acusen els temps de vida i acaben desapareixent. Tot i que els fenòmens del món de la biologia i la dinàmica dels teixits empresarials no són idèntics en tot, sí que tenen moltes coses en comú. En aquest informe concentrem la nostra atenció a l’evolució de la cohort d’empreses de l’any 1999. Aquesta cohort, igual com passa al camp de la demografia, està formada per les empreses manufactureres i de serveis que es varen crear durant l’exercici del 1999. La font primària utilitzada és el Directori Central d’Empreses de l’INE que, per primera vegada, ens ofereix l’oportunitat d’estudiar la creació i la destrucció del teixit empresarial a l’Estat espanyol, Catalunya i Tarragona durant el període 1999-2008.
Aquest informe és complementari d’un altre informe realitzat per la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial, iniciativa patrocinada per la Diputació de Tarragona i la URV, sota el títol de «La dinàmica empresarial de la demarcació de Tarragona: creació i tancament d’empreses durant el període 1994–2009».
Aquest treball s’ocupa de l’evolució del teixit empresarial a la demarcació provincial de Tarragona entre els anys 1994 i 2009. Es tracta d’un estudi de dinàmica empresarial que pretén analitzar els ritmes de creació i tancament d’empreses així com els seus determinants. Les dades subministrades per l’INE faciliten observar quina ha estat la dinàmica empresarial a la demarcació de Tarragona, i comparar-la amb la registrada a l’Estat espanyol i a Catalunya. El període d’estudi comprèn un nombre considerable d’anys, en total setze exercicis. La cobertura temporal del treball ens permet observar la creació i la destrucció del teixit empresarial en diferents conjuntures.
1. Es pot millorar el nivell de confiança que la societat catalana té en la seva universitat?
2. Es pot millorar l’eficàcia i l’eficiència de la universitat mitjançant la reforma del sistema de governança?
3. Es pot millorar l’eficàcia i l’eficiència del sistema de recerca de Catalunya en un context de restricció pressupostària?
4. Es pot afavorir la transformació de nou coneixement en innovació en productes i processos i millorar la competitivitat del país a mitjà termini?
5. Disposa el país de les eines per fer possibles els canvis?
Totes aquestes preguntes, amb aquesta forma o semblant, són avui, en el mes de novembre de 2011, més que pertinents, indispensables per a Catalunya. Inspiren aquest document gràcies a la sagacitat i perspicàcia d’una persona que, davant la presentació d’un document anterior a aquest, va manifestar: i quines serien les preguntes perquè la resposta fos SÍ?
El mateix plantejament i ordre de les preguntes i provar de respondre-les dóna peu a l’autor a exposar i a fonamentar un conjunt de propostes per a la millora del sistema de coneixement de Catalunya, sempre segons la seva opinió com a responsable d’una de les seves universitats públiques.
D’acord amb el que s’exposa en aquest treball i amb les dades que s’hi recullen, en opinió de l’autor la resposta a les cinc preguntes plantejades és la mateixa: SÍ.
En aquesta publicació trobareu un seguit de capítols elaborats per professorat de la nostra universitat que reflexionen sobre la presència de les dones a la universitat i l’impacte d’aquesta participació en el coneixement científic generat. Cada capítol està concebut des de la disciplina de coneixement de la seva autora o autor però comparteixen una anàlisi: És necessari eliminar les barreres que dificulten una major participació de les dones en la producció de coneixement i cal, també, assegurar-nos que el coneixement que produïm és sensible a la perspectiva de gènere. Aquest llibre mostra que, per assolir la igualtat entre dones i homes, ens queda per endavant molta feina, però que també són moltes les fites assolides. L’accés de les dones a la universitat és una d’elles.
1. ¿Hay demasiadas universidades en Cataluña?
2. ¿Se ha ido demasiado lejos en el esfuerzo de extender el sistema universitario por toda Cataluña?
3. ¿Es demasiado cara la universidad catalana en relación con los recursos públicos de que disponemos?
4. ¿Es ineficaz (no hace bastante o no hace lo suficientemente bien su trabajo) la universidad catalana?
5. ¿Es ineficiente en el uso de los recursos públicos?
Todas estas preguntas son pertinentes siempre, pero especialmente en momentos como el actual, en que los ingresos públicos han caído de forma drástica y la demanda de servicios públicos no deja de crecer. La respuesta a cada una de estas preguntas se puede buscar de muchas maneras, pero las decisiones que se puedan derivar de ellas entre las personas que las deban tomar no se pueden basar solo en corrientes de opinión o confrontaciones de intereses.
1. Hi ha massa universitats a Catalunya?
2. S’ha anat massa lluny amb l’esforç d’extensió del sistema universitari arreu de Catalunya?
3. És massa cara la universitat catalana per als recursos públics que tenim?
4. És ineficaç (no fa prou o prou bé la seva feina) la universitat catalana?
5. És ineficient en l’ús dels recursos públics?
Totes aquestes preguntes són pertinents sempre, però molt més en moments com l’actual, en el qual els ingressos públics han caigut dràsticament i la demanda de serveis públics no fa sinó créixer. La resposta a cadascuna d’aquestes preguntes es pot buscar de moltes maneres, però les decisions que se’n puguin derivar entre aquelles persones que les hagin de prendre no es poden basar només en corrents d’opinió o confrontacions d’interessos.
Llibre que recull la memòria de l'any 2010 del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili.
Personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle XX
Durant el curs 2008-09 el Campus Terres de l’Ebre de la URV va organitzar un cicle de conferències dedicades a personatges de la història social, política i econòmica del territorio ebrenc del segle XX. Aquestes conferències pretenden presentar una mostra de les moltes figures d’intel·lectuals que han sorgit al territori: Agustí Querol Subirats, Joan Cid i Mulet, Jaume Ferran i Clua, Víctor Beltrí, Jesús Moncada, Marcelí Domingo, Francesc Gimeno, Felip Pedrell, la nissaga dels Ballester, Francesc Mestre i Noé, Rafael Vidiella, Artur Bladé Desumvila i Sebastià Juan Arbó.
Personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle XIX
A partir del cicle de conferències "Personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle XIX" organitzades per la Universitat Rovira i Virgili al Campus de les Terres de l’Ebre, l’any 2007, apareix Ebrencs del segle XIX: Jaume Tió i Noé per Juan Antonio Gonzalez; Joan Abril i Guanyabéns per Jacobo Vidal Franquet; Jules Carvalho, per Emeteri Fabregat; Manuel Porcar i Tió per Emili Llorente; Teodoro Gonzalez, per Josep Bayerri; Ramon Cabrera per Roc Salvadó Poy i el Context social i econòmic del territori ebrenc al segle XIX, per Xavier Ferré Trill.
Aquesta publicació fa un recull d’aportacions sobre alguns dels personatges i les seves trajectòries, per a la memòria històrica, per al reconeixement i la identitat territorial i per a la posada en valor del patrimoni intel·lectual de les Terres de l’Ebre.
La Càtedra URV-Empresa sobre el Foment de l'Emprenedoria i la Creació d'Empreses va néixer el 2006 amb el suport de la Universitat Rovira i Virgili, el seu Consell Social, les quatre cambres de comerç de la demarcació (Tarragona, Reus, Valls i Tortosa) i l'organització empresarial CEPTA; posteriorment s'hi van incorporar PIMEC-Tarragona i la Diputació de Tarragona. Aquest llibre recull les principals experiències formatives que els professors que han col·laborat amb la Càtedra han tingut amb els emprenedors que volien posar en marxa el seu projecte i amb els seus alumnes que han assistit a les classes d'emprenedoria.
És sostenible el nostre desenvolupament? Aquest llibre intenta respondre aquesta pregunta, al mateix temps que planteja una sèrie d’interrogants perquè el lector reflexioni i extregui les seves pròpies conclusions a partir de l’anàlisi de la informació que hi apareix, acompanyada d’una notable presència de figures i quadres amb dades.
El desenvolupament econòmic de les societats es sustenta gràcies a una sèrie d’activitats humanes que generen riquesa, però també provoquen impactes ambientals en utilitzar un important contingent de recursos naturals, molts dels quals no es poden renovar i estan en vies d’esgotament. El veritable desenvolupament s’ha de fonamentar tant en la viabilitat econòmica com en la protecció del medi ambient i en l’equitat social. Només així es podrà dir que el nostre desenvolupament és sostenible, d’acord amb la definició que apareix a l’informe Brundtland: “desenvolupament que atengui les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures d’atendre les seves pròpies necessitats”.
Processos, estàndards i indicadors
El procés de canvi que viu la universitat europea en els últims anys és tan evident que ha esdevingut una prioritat estratègica per a les institucions d’educació superior. La qualitat de la docència és un procés complex, en el qual intervenen molts factors, i és fonamental sensibilitzar i implicar en el procés d’assegurament de la qualitat de la docència tots els agents universitaris: docents, estudiants i personal d’administració i serveis.En aquesta obra els autors aporten diferents perspectivas del procés de garantia de la qualitat docent, eix de les transformacions requerides en la controvergència cap a l’espai europeu d’educació superior (EEES).
Aprovada per la Comissió de Qualitat institucional del 8 de març de 2010, aquesta memòria és un instrument per retre comptes del que s'ha fet a la URV per millorar la qualitat de la seva oferta docent i de les activitats docents i de recerca. A més, s'exposa el perquè s'ha posat en marxa.
La importància i complexitat del procés d’inserció laboral va fer que l’Agència per la Qualitat del Sistema Universitari a Catalunya (AQU Catalunya), en col·laboració amb les universitats el Sistema Universitari Públic de Catalunya (SUPC), especialmente els seus consells socials, desenvolupés un projecte de recollida i de tractament d’informació. L’esforç ha assolit ja la tercera edició, i és la base de treball d’aquest estudi. A partir de les dades de la mostra de la Universitat Rovira i Virgili del Qüestionari per al seguiment de la inserción laboral dels graduats universitaris, realitzats per l’AQU Catalunya, el nostre objectiu fonamental és intentar presentar un informe que permeti detectar, d’una banda, les posibles dificultats que tenen els titulars en la inserción laboral i, de l’altra, l’adequació de la formación que es transmeta a l’alumnat en els llocs de treball.
La Cátedra URV-Empresa sobre el fomento de la emprendeduría y la creación de empresas nació en 2006 con el apoyo de la Universidad Rovira i Virgili, de su Consejo Social, de las cuatro cámaras de comercio de la demarcación (Tarragona, Reus, Valls y Tortosa) y de la organización empresarial CEPTA; posteriormente se incorporaron a ella PIMEC-Tarragona y la Diputación de Tarragona. Este libro recoge las principales experiencias formativas que los profesores que han colaborado con la Cátedra han tenido con los emprendedores que querían poner en marcha su proyecto y con los alumnos que han asistido a las clases de emprendeduría.
Aquest llibre, que recull vint-i-dos treballs guanyadors dels Premis Consell Social URV de recerca de secundària, té un doble objectiu: fer un reconeixement als autors i als centres de secundària premiats, i també engrescar els nois i noies que ara comencen a fer el treball de recerca, donant-los recursos perquè facin (però sobretot perquè aprenguin a fer) bona recerca.
El Pla estratègic d'internacionalització de la URV (PEI) aprovat per Claustre el 28 de maig de 2009 proporciona un mapa de ruta detallat dels objectius internacionals de la Universitat i de la planificacioó dels propers i cinc anys. El PEI, que s'ha elaborat i aprovat simultàniament i coordinadament amb el Pla estratègic de tercera missió, culmina el procés de definició de la visió de la Universitat -completada amb el Pla estratègic de docència i el Pla estratègic de recerca-, que descriu una URV fortament arrelada al seu territori i, alhora, plenament integradaen els espais globals d'educació superior i de recerca, amb el convenciment que el caràcter internacional de la seva activitat contribueix també decisivament al desenvolupament territorial i, amb aquest, el de tot país.
La internacionalització de les universitats en aquest moment històric que vivim no és un objectiu per si mateix: és la conseqüència lògica, ineludible, del procés d’harmonització de les titulacions a Europa. Les IV Jornades d’Innovació Docent a la URV han significat una important reflexió sobre aquest tema i la relació amb la imprescindible renovació de les metodologies educatives en el marc del procés de convergència a l’EEES. Posem a disposició de tota la comunitat universitària i a altres persones interessades el recull de les aportacions presentades en aquestes Jornades, per estendre la reflexió i impulsar les actituds proactives del professorat.
Quines llengües s'utilitzen a la Universitat Rovira i Virgili? Amb quin marc legal es compta? Quins reptes sociolingüístics té aquesta institució? Quins objectius i quines actuacions es planteja en els propers anys per promoure l'ús del català i fomentar el multilingüisme? Aquesta publicació dóna resposta a aquestes i altres preguntes. Sens dubte, el Pla de política lingüística de la URV per al 2009-2011 constitueix una eina valuosano només per intervenir en els usos lingüístics, d'acord amb els objectius de la institució, sinó també per implicar la comunitat universitària en la planificació lingüística.