La col·lecció Universitat Rovira i Virgili aplega totes aquelles obres que tracten temes directament relacionats amb la institució: la seva història, les diferents memòries dels organismes que la componen, publicacions que tenen unes característiques d’edició i de contingut que les fan singulars i totes aquelles obres d’interès general per a la Universitat.
El llibre El fons d’art de la Universitat Rovira i Virgili recull les obres de més de 100 artistes que conformen aquesta col·lecció de la Universitat, formada al llarg de 15 anys. Les peces del conjunt són fruit, en alguns casos, d’encàrrecs específics, però majoritàriament han estat donades generosament a la institució pels mateixos artistes o per persones properes a ells. El volum l’encapçala una d’aquestes obres, la que ens identifica arreu: l’emblema creat per Antoni Tàpies.
El primer Pla d’Igualtat de la Universitat Rovira i Virgili (2007-10) té l’objectiu d’implantar accions positives per tal d’eliminar discriminacions en el funcionament de tots els òrgans i competències i, així, assegurar la qualitat de vida de totes les persones que la conformen. Aquest Pla pot ser un bon instrument per anar creant, de manera transversal, un nou pacte acadèmic i social dins de la nostra Universitat. Un instrument, en definitiva, que ens ha d’ajudar a millorar per poder aconseguir plenament els principis que ens regeixen i una universitat més solidària, més justa i més lliure.
Els gravats de Ramon Casas i els versos de Gabriel Alomar per a la novel·la de Santiago Rusiñol
En aquest llibre trobareu les vint-i-vuit vinyetes de Ramon Casas, amb rodolins de Gabriel Alomar, que van acompanyar L'auca del senyor Esteve de Santiago Rusiñol, una de les obres més importants del Modernisme català. Gràcies a la tasca de recerca i preservació de Marià Casas, que en conserva elsgravats originals, avui podem gaudir de les il·lustracions amb tota l'esplendor del dia que es van estampar per primera vegada. El llibre compta amb una introducció del Dr. Magí Sunyer, professor de literatura catalana a la URV.
Amb l'objectiu d'assolir la igualtat d'oportunitats i la voluntat que aquesta igualtat sigui efectiva, la Universitat Rovira i Virgili constata la necessitat de fer una radiografia de la situació de desigualtat per raó de gènere en aquesta institució. Entenent que una universitat pública és l'avantguarda dels valors que regeixen una societat avançada i democràtica, la URV es presenta com una organització respectuosa amb les polítiques de gènere i sensible vers la igualtat d'oportunitats. L'estudi que ara us presentem respon a la voluntat de millorar la insitució universitària per garantir una real igualtat d'oportunitats entre homes i dones.
Un projecte compartit de canvi educatiu
Aquesta publicació pretén reflectir la feina realitzada pels diferents col·lectius que integren la Universitat Rovira i Virgili amb la seva participació en el seminari «La URV davant l’EEES: reflexió conjunta per a una estratègia de futur» durant els dies 22-24 de novembre de 2005. El text ofereix una visió del procés d’adaptació a l’espai europeu d’educació superior observat des de les diferents sensibilitats que integren la comunitat URV amb el contrast d’un referent extern de reconegut prestigi. Aquest treball pot ser una eina que proporcioni elements que orientin la estratègia de millora de la qualitat docent de la nostra universitat, al mateix temps que pugui facilitar la generació d’idees per a la reflexió en altres contextos universitaris.
Cinco años de premios Consejo Social URV a la calidad docente recoge los doce proyectos premiados desde el año 2000 en sus distintas modalidades individual, colectiva y de relación con otras universidades y su evolución.
El análisis conceptual y transversal de los proyectos proporciona al docente un valioso estudio, que le ofrece distintos caminos para mejorar la docencia, al tiempo que pone a su alcance la experiencia de profesores que ya han recorrido una parte de este camino.
Aquest informe presenta les queixes presentades per la comunitat universitària de la URV durant el curs 2005-2006 i com es van vehicular les solucions.
La formació de les persones és, juntament amb la generació de coneixement, la principal raó de ser de la Universitat Rovira i Virgili. La capacitat per adaptar-nos al canvi ha de ser un element inherent de la manera de fer de la Universitat. Aquesta esdevé una necessitat especialment important quan la societat exigeix respostes diferents a nous reptes que des de la URV cal saber afrontar. De la mateixa manera, hem d’exercir la responsabilitat del lideratge social i intel·lectual que ha de caracteritzar les institucions de formació superior. Del desplegament progressiu del Pla Estratègic de Docència de la URV se n’ha de derivar la implantació d’un model de docència de qualitat reconeguda, en el qual tothom (alumnes, professors i gestors) estigui identificat i treballi en col·laboració per assolir els reptes que es determinin.
Aquesta Memòria té la funció de retre comptes a la societat de tot allò que ha fet el Consell Social amb els recursos que té assignats.
Aquesta Memòria presenta les activitats que es van dur a terme durant el curs 2005-2006 a la Universitat.
El llibre Cinc anys de premis Consell Social URV a la Qualitat Docent recull els dotze projectes premiats des de l’any 2000 en les seves diferents modalitats: individual, col·lectiva i de relació amb altres universitats, i la seva evolució. L’anàlisi conceptual i transversal dels projectes facilita al docent un valuós estudi que li assenyala diferents camins per anar cap a la millora en la docència, i posa al seu abast l’experiència de professors que ja han recorregut part d’aquest camí.
S'adjunta un DVD amb material complementari.
Per tal de donar a l'activitat cultural el lloc que es mereix en el context universitari, la URV ha editat aquesta memòria cultural detallada que recull tot el que s'ha fet, per visualitzar-ho i per retre comptes d'una activitat que configura també la missió de la Universitat com a institució.
Aquesta memòria és un instrument per retre comptes del que s’ha fet a la URV per millorar la qualitat de la seva oferta docent i de les activitats docents i de recerca. A més, s’exposa el perquè s’han fet totes aquestes accions i el plantejament estratègic que s’ha posat en marxa.
La URV ha fet un esforç col·lectiu significatiu per ser competitiva en recerca i així poder tenir un lloc entre les universitats investigadores. Aquesta memòria li permet rendir comptes de la producció científica, explicar els resultats de la investigació i serveix per demostrar el compromís amb la generació de coneixement que és determinant per a la qualitat d’una institució universitària.
Aquest llibre estudia la història dels estudis universitaris a la ciutat de Tarragona, des de les escoles catedralícies fins a la Universitat d’avui, tot analitzant períodes conflictius com la Transició o els efectes negatius del Decret de Nova Planta.
Paisatges URV és una descripció del patrimoni físic de la URV fins al moment actual. És, alhora, una anàlisi dels nostres espais, una explicació de per què són com són. La URV és una universitat amb una dimensió local significativa, que no es limita a una ciutat, sinó a un territori, el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Al Camp es partia de la realitat de l’existència de centres universitaris a Tarragona i Reus. Això va determinar que es defugís la possibilitat d’un únic campus interurbà perifèric i s’optés per una ubicació urbana distribuïda.
Aquest llibre és una aproximació als antecedents immediats, a la gènesi i al desenvolupament i consolidació de la Universitat Rovira i Virgili durant els deu primers anys. Antoni González i Senmartí ens ofereix una obra de caràcter científic a partir de l’estudi i anàlisi de documents, articles i informacions de la premsa local. El treball es completa amb comentaris personals no exempts d’ironia, i també amb un recull d’acudits amb els quals se sintetitza en una imatge «mil paraules».