La raó de ser biològica de les neurones i del sistema nerviós
El sistema nerviós humà és la culminació de la creixent complexitat organitzativa de la matèria viva, i les neurones, unes cèl·lules amb llargues prolongacions, compleixen la finalitat biològica de transmetre informació de manera ràpida, precisa, eficaç i plàstica en els grans organismes multicel·lulars. Ens les podríem imaginar de la mida de pilotes de tenis que envien senyals per les prolongacions a 400 km/h per informar altres cèl·lules que es troben a uns quants quilòmetres de distància. De fet, una neurona individual és un sistema nerviós en miniatura que gestiona senyals elèctrics —des de la recepció a la integració, la conducció i la transmissió— com qualsevol construcció polineuronal de l’encèfal. De manera intuïtiva i planera, el present volum ens explica quina és la raó de ser d’aquests mecanismes de comunicació intercel·lular i ens ajuda a interpretar funcions neurals complexes com l’emmagatzematge d’informació i el pensament.
L'objectiu d'aquesta guia didàctica és oferir als centres de secundària una proposta de treball interdisciplinari a l'entorn del naixement dels castells humans, mitjançant l'apropament i la descoberta dels orígens dels Xiquets de Valls. El contingut sorgeix de la investigació duta a terme per l'historiador Alexandre Cervelló Salvadó. El llibre original i la seva adaptació a guia didàctica permeten intuir com i quan van aparèixer els primers castellers. Amb l'ajut d'aquest material, i mitjançant una sèrie d'activitats multidisciplinars que versen sobre els castells des de diversos punts de vista, xiquets i xiquetes dels instituts coneixeran detalls dels inicis d'una tradició que ha perdurat fins als nostres dies.
El camp de concentració de Berlín/Oranienburg, 1936-1945
El camp de concentració de Sachsenhausen, tot i no ser tan conegut pel públic català com el camp de Mauthausen o el d’extermini d'Auschwitz, va jugar un paper clau en l'evolució i perfeccionament de l'engranatge d'explotació i d'assassinat en massa nazis. Amb aquest llibre no només es pretén contextualitzar i descriure el K.L. Sachsenhausen dins del règim i aparell nacionalsocialista sinó que, també, mitjan ant l’anàlisi crític, dialèctic i comparatiu de materials gràfics i artístics, es volen aportar diferents perspectives i mètodes per explicar a tot tipus de públic, el fet més traumàtic que ha viscut la Humanitat durant el segle XX: l'Holocaust nazi.
Josep M. Jujol i Gibert a la vila del Vendrell
La Dra. Immaculada Socias ens presenta un treball exquisit que, de la mà de Jujol i de la seva obra vendrellenca, ens mena a la Roma del Renaixement i del Barroc. L'autora d'aquest llibre mostra com el baldaquí de Sant Pere del Vaticà o el templet de San Pietro in Montorio emergeixen en l'altar major i en la capella del Santíssim de la Parròquia del Sant Salvador. La Dra. Socias s’ha valgut, en bona part, de la informació procedent de l'Arxiu Jvjol, curat fidelment pel fill de l'artista, Josep M. Jujol. En paraules de l'autora d’aquest estudi, "Jujol proposa un suggestiu exercici de coherència arquitectònica entre l'interior i l’exterior del temple, una excel·lent comprensió de les regles del Modernisme, i proposa una lectura nova i refrescant de formes neobarroques a la llum d'una arquitectura màgica i prodigiosa".
L'Enciclopèdia Castellera és una obra de síntesi que pretén oferir al lector una visió global completa del món casteller i que, alhora, li indica on pot ampliar els seus coneixements sobre una determinada qüestió. Paral·lelament, l’obra es beneficia de la inclusió de les darreres novetats que la recerca ha propiciat en diversos àmbits d’estudi dels castells. En definitiva, l’objectiu d’aquesta enciclopèdia és doble: d’una banda, reunir i actualitzar en una única obra de síntesi i consulta tots els coneixements de què disposem actualment sobre els castells, amb la finalitat de donar una visió global del fenomen i documentar-ne la història fins al moment actual; i, de l’altra, dotar la comunitat castellera d’una informació i unes opinions que facilitin la reflexió sobre els importants reptes de futur que ha d’afrontar el món casteller.
1. Història I: dels antecedents al 1939
2. Història II: del 1939 al 2016
***
De la guerra freda als reptes de la interdependència global
L’any 1945 un món devastat per dues guerres mundials emprenia una recuperació marcada per la rivalitat entre els Estats Units i la Unió Soviètica, les dues grans potències que durant quatre dècades es van disputar el poder. Era l’època de la guerra freda, que va iniciar un nou ordre internacional i una etapa de canvis transcendentals. A les darreres dècades del segle XX, amb els processos de descolonització, la implosió de la Unió Soviètica i la revolució tecnològica en les comunicacions, el fenomen de la globalització va assolir un abast planetari. Des d’aleshores, el món ha basculat cada vegada més cap a l’Orient i la potència emergent xinesa ha qüestionat progressivament el sistema liberal i l’hegemonia estatunidenca. Les guerres, els nous i vells conflictes i el terrorisme internacional han convertit la terra en un lloc més insegur, i el capitalisme financer desbocat ha esdevingut l’eix d’un sistema depredador que amenaça la supervivència de l’espècie, tal com posen de manifest l’augment de les desigualtats i la crisi mediambiental. A partir de la crònica de la història més recent, El món d’avui ofereix les claus per entendre el passat a fi de no repetir-ne els errors i trobar noves vies per superar els reptes complexos que té la humanitat al segle XXI.
Història i memòria
La història de Carlemany i la seva nissaga és un dels eixos vertebradors de la identitat d’Europa que ha determinat significativament la memòria històrica, religiosa i cultural dels països i les regions del continent formats en el si de l’imperi carolingi. El present volum recull un conjunt d’estudis sobre diversos temes relacionats amb la figura de Carlemany i el seu entorn, que conviden el lector a fer un recorregut cronològic i geogràfic per l’antiguitat tardana i la Mediterrània altmedieval, partint d’Itàlia —centre neuràlgic—, passant per França i la península Ibèrica, i fent especial atenció a Catalunya. Capdavanter en aquest tipus d’investigació en català, el llibre mostra les tendències actuals de la recerca internacional i integra Catalunya en el ric panorama de les múltiples identitats europees.
¿Qué hay detrás de enfermedades como el alzhéimer?
¿Por qué podemos imaginar lo que todavía no existe? ¿Por qué las neuronas del cerebro de algunas personas desaparecen de manera prematura? ¿Podemos hacer algo para prevenirlo? ¿Por qué razón las dolencias de este órgano no pueden curarse? ¿Seremos capaces de conseguirlo pronto? Más de un siglo después de que se diagnosticara a la primera paciente de alzhéimer, la enfermedad se ha vuelto epidémica en las sociedades desarrolladas, con efectos devastadores. El naufragio de los recuerdos explica, con claridad y rigor, por qué enfermedades como esta nos privan de recuerdos, emociones y afectos. También expone las teorías más sorprendentes en el ámbito de la neurociencia y desvela las claves de futuras terapias. Sin duda alguna, vivimos un momento extraordinario en la búsqueda de nuevos tratamientos para las afecciones cerebrales que abrirán una nueva etapa para la humanidad.
L'edició del teatre complet de Rossend Arús i Arderiu (1845-1891), dramaturg popular, republicà, catalanista, lliurepensador i maçó, posa a l'abast del públic i dels professionals del teatre el total de més de cinquanta peces dramàtiques d'aquest dramaturg, que constitueix la col·lecció més extensa de teatre vuitcentista a l'abast del lector actual.
Vallfogona il·lustrada. Guia històrica patrimonial de Vallfogona de Riucorb aplega cinquanta-quatre il·lustracions dels llocs més emblemàtics de la vila que tenen un interès històric, arquitectònic, escultòric, i patrimonial. Van acompanyades de les respectives explicacions documentades històricament i complementades amb un pròleg i un epíleg de les historiadores Rosa Alcoy, de la UB, i Anna Serra, de la URV, respectivament. Aquesta conjunció teòrica essencial i cronogràfica de Vallfogona ha estat concebuda per Domènec Corbella, artista, docent, investigador i assagista, que sintetitza d’una manera gràfica, diàfana i amena tot el coneixement de la seva vila, adquirit al llarg dels anys amb estudis i investigacions. Aquesta és la seva setena obra que posa a l’abast de tots els vallfogonins i de tots els lectors interessats pel patrimoni artístic i el paisatge urbà de viles i pobles de la vall del Corb.
El llibre Espais de la Batalla de l’Ebre al Priorat recull 105 fitxes de vestigis existents al Priorat vinculats a la Batalla de l’Ebre (juliol-novembre de 1938). La recerca l’ha dut a terme l’historiador Josep Munté, a qui l’Associació No Jubilem la Memòria va concedir la beca Rachel Ritchie, creada en homenatge pòstum a la col·laboradora i sòcia de l’Associació des de la seva fundació el 2003. El Priorat va ser un lloc estratègic per a la Batalla de l’Ebre, la batalla més gran i definitiva per al desenllaç de la guerra. La proximitat a la línia del front, la bona xarxa de comunicació i l’orografia van ser clau perquè la comarca es convertís en la rereguarda republicana més propera al camp de batalla. Aquest volum recull espais de memòria dels vint-i-tres pobles de la comarca ordenats per la població on pertany l’espai i en què s’identifica el tipus d’espai tractat, l’estat en què es troba, la valoració de l’accés, la informació històrica, la localització segons les coordenades GPS i s’acompanya amb unes fotografies per tal de facilitar-ne la identificació al visitant.
L'edició del teatre complet de Rossend Arús i Arderiu (1845-1891), dramaturg popular, republicà, catalanista, lliurepensador i maçó, posa a l'abast del públic i dels professionals del teatre el total de més de cinquanta peces dramàtiques d'aquest dramaturg, que constitueix la col·lecció més extensa de teatre vuitcentista a l'abast del lector actual.
La catedral de Tortosa, emblema d’un dels bisbats més poderosos de la Corona d’Aragó, es va alçar en un nucli urbà dinàmic i influent d’un país que s’expandia per la Mediterrània. Aquesta obra presenta una síntesi analítica dels factors històrics, geogràfics i culturals que van fer possible la creació d’un edifici de primera magnitud, alhora que ofereix una aproximació crítica al seu llarg procés de restauració, que ha modificat tant l’església gòtica com el seu entorn.
The Cathedral of Tortosa, emblem of one of the most powerful bishoprics of the Crown of Aragon, was built by an influential and dynamic city in a nation that was expanding around the Mediterranean Sea. This book presents an analytical synthesis of the historical, geographical, and cultural factors that enabled the creation of a first-rate work of architecture, while also voicing criticism of its lengthy restoration process, which modified both this gothic church as well as its urban surroundings.
Aquest recull dona a conèixer tres peces representatives de la producció teatral de Rossend Arús i Arderiu, dramaturg molt conegut a la seva època i puntal de la francmaçoneria catalana. S’obre amb Lladres de ciutat (1865), un drama en prosa sobre l’especulació urbanística a l’Eixample de Barcelona que resulta excepcional pel realisme i la temàtica contemporània. Segueix Lo primer any republicà (1873), una mostra del teatre polític sobre el Sexenni Democràtic conreat amb entusiasme per Arús. Clou el volum La filla del rei (1883), en què l’autor, a partir d’un relat amb un aire de rondalla, va dur a la màxima perfecció un gènere extraordinàriament popular en aquell temps, el teatre de màgia.
Rossend Arús i Arderiu (Barcelona, 1845-1891) va desplegar una activitat intensa i heterogènia com a filantrop, republicà federal i lliurepensador. Més enllà de les seves contribucions periodístiques, va conrear la poesia i la narració de costums, i va manifestar una passió integral pel teatre, en què va fer de dramaturg, empresari i director escènic. Entre originals i traduccions, ens n’han pervingut més de cinquanta obres dramàtiques —la majoria inèdites però estrenades— que, amb una llengua viva i un estil desimbolt, certifiquen el seu protagonisme en el teatre popular de la segona meitat del segle XIX.
L'edició del teatre complet de Rossend Arús i Arderiu (1845-1891), dramaturg popular, republicà, catalanista, lliurepensador i maçó, posa a l'abast del públic i dels professionals del teatre el total de més de cinquanta peces dramàtiques d'aquest dramaturg, que constitueix la col·lecció més extensa de teatre vuitcentista a l'abast del lector actual.
Héroe de cuatro patrias: Italia, España, Francia y Portugal
El coronel Borso di Carminati llegó a Tarragona en 1821, después del fracaso de la revolución piamontesa contra las monarquías absolutas italianas. En España luchó contra los absolutistas catalanes. Después de la invasión de los Cien Mil Hijos de San Luis huyó a Londres. Participó en la revuelta de las Tres Jornadas de julio de París, que acabaron con la monarquía de Carlos X. Los emigrados italianos refugiados en Europa intentaron unificar Italia con ayuda de los liberales franceses. Tras esa nueva derrota, Borso embarcó en Ostende en dirección a las Azores, para restablecer los derechos de don Pedro I en el trono de Portugal, en la guerra civil entre absolutistas y liberales. En 1836 con una brigada portuguesa entró en España para combatir a los carlistas. En 1841 seria fusilado en Zaragoza por conspirar en contra de Espartero.
Aquest primer volum compta amb un llarg estudi introductori –més de seixanta pàgines– de Magí Sunyer Molné, professor titular del Departament de Filologia Catalana de la Universitat Rovira i Virgili en què estudia el conjunt representatiu del teatre menys conegut del Vuit-cents català, la de les societats d’aficionats i la que divertia el públic menestral i obrer. S’han de subratllar la dimensió del teatre polític de Rossend Arús i, sobretot, la importància superior dels seus drames realistes contemporanis i en prosa, en l’escriptura dels quals va ser pioner.
Recopilación de poemas de Juan Carlos Elijas, a cargo de Julián Acebrón y Amat Baró (responsables del Aula de Poesia Jordi Jové de la Universitat de Lleida). Incluye un breve texto de Manuel Fuentes. Las ilustraciones del libro son obra de Andrea de Castro.
Aquest volum, coeditat amb Edicions de la Universitat de Lleida, és una antologia de l’obra poètica de Zoraida Burgos Matheu (Tortosa, 1933), una de les veus més singulars i valuoses del panorama literari contemporani. S’hi recullen des de versos del seu primer poemari D’amors, d’enyors i d’altres coses, editat a Lleida al 1971, fins a una petita selecció de poemes inèdits. Les il·lustracions que l’acompanyen venen de la mà d’Andrea de Castro.
Aquest catàleg brinda al públic interessat, estudiosos i estudioses, el contingut del Fons Llull conservat a l’Arxiu dels Marquesos de Barberà, al castell de Vilassar de Dalt (Maresme). El Fons conté la documentació de la nissaga Llull de Barcelona, des del segle XIII al XVII, amb pergamins i fulls en paper de singular importància: l’única còpia coneguda del testament del beat Ramon Llull i referències rellevants a l’Escola Lul·liana barcelonina. L’inventari ve precedit d’una introducció que demostra a partir de la prosopografia i l’anàlisi genealògica com el Fons arribà als actuals Marquesos de Barberà, i s’acompanya d’un glossari i índex analític.
El llibre s’endinsa en els temps d’assentament i consolidació de l’orde militar de l’Hospital de Sant Joan de Jerusalem en les terres nord-occidentals catalanes del Pallars i l’Urgell i en les nord-orientals aragoneses de la Ribagorça, als segles XII i XIII. Es tracta d’una de les institucions de regulars més importants a la Corona d’Aragó medieval, ja que, en establir-s’hi, va contribuir a la reorganització dels poders, visible en la reconfiguració de la classe nobiliària, i a les transformacions de les societats. Els seus fons documentals contribueixen a documentar i a conèixer millor la vida dels homes i de les dones de la regió dels Pirineus als segles XII i XIII, tant des del punt de vista de la seva subjecció o proximitat als hospitalers, com també de la seva quotidianitat social, econòmica, política i fins i tot espiritual. Les autores inclouen la transcripció de diferents pergamins, no només de la institució sinó també altres de particulars que van acabar integrats en el mateix fons. L’estudi es vertebra en quatre capítols: el primer es dedica a les raons per les quals la institució va arrelar a la regió i a la manera com ho va fer; el segon, a l’organització que va adoptar; el tercer, al patrimoni que va aconseguir, i el quart, a les relacions entre la pagesia i els senyors hospitalers.
Paisatges de Vallfogona de Riucorb
Vallis Fecunda aplega una selecció de fotografies per deixar testimoniança del valor patrimonial de la natura i el paisatge de Vallfogona de Riucorb. La vila, situada a la vall mitjana alta del riu Corb, té un subsòl d’aigües mineromedicinals que van propiciar la creació d’un balneari i la proliferació d’una notable vegetació de ribera, la qual, juntament amb les pinedes i els alzinars característics de la zona, origina un microclima i un ecosistema adequats per practicar el shinrin-yoku o banys de bosc. Paratges de secà i d’altres més humits i obacs descoberts per la mirada d’un pintor que ens sabrà sorprendre amb unes imatges poc comunes —algunes essencials com haikus—, que conviden a establir un diàleg íntim amb l’entorn certament romàntic de la vall del Corb.
El volum aplega una dotzena llarga d’articles sobre Tàrraco de l’eminent historiador de l’antiguitat i epigrafista Géza Alföldy (1935-2011), traduïts per primera vegada de l’alemany i el llatí. La selecció d’escrits posa en evidència que la recerca del professor Alföldy va ser pionera en molts àmbits de la història i de l’arqueologia de Tàrraco, de l’antiga província Tarraconensis i d’Hispània en general. L’edició és a càrrec de Diana Gorostidi (URV-ICAC), i ha comptat amb la col·laboració de nombrosos especialistes d’àmbit hispànic. El professor Alföldy va formar part del Consell Científic Assessor de l’ICAC i va ser nomenat doctor honoris causa per la URV el 2009. El llibre és una publicació coeditada per la URV i l’ICAC, amb la col·laboració del DAI (Institut Arqueològic Alemany), en motiu del 25è aniversari de la universitat.
This book treats econometric methods for analysis of applied econometrics with a particular focus on applications in macroeconomics. Topics include macroeconomic data, panel data models, unobserved heterogeneity, model comparison, endogeneity, dynamic econometric models, vector autoregressions, forecast evaluation, structural identification. The books provides undergraduate students with the necessary knowledge to be able to undertake econometric analysis in modern macroeconomic research.
Antoni Martí i Franquès deixa la ploma sobre la taula, s’aixeca del seu escriptori i es recolza a la finestra oberta. És primavera i la brisa és agradable. Tot i que passa la major part de l’any a la seva residència de Tarragona, encara li agrada venir a Altafulla quan necessita concentrar-se. Des de la finestra del despatx de casa seva, a prop del castell, es pot veure el mar i uns quants vaixells que hi suren reposadament. Un d’ells és propietat de Martí, i està sortint del Port de Tarragona carregat de mercaderies. Però no és això el que ell mira. Des de la finestra també es veuen els terrats de les cases, alguns camps entre el poble i el mar, la carretera on pagesos atrafegats van i vénen dels camps. Alguns d’aquests homes treballen a les seves terres, que s’estenen per tot el camp de Tarragona. Però tampoc no és això el que mira Martí.
Aportacions per al seu estudi
Aquest llibre vol contribuir principalment a la formació dels estudiants universitaris en la matèria de serveis socials, així com també als professionals. El seu recorregut, que abasta des dels conceptes bàsics fins als sectors especialitzats, i des dels antecedents històrics fins a l’actual marc legal o l’estructura de serveis i prestacions, permet fer-se una idea general, però alhora prou exacta, d’aquest àmbit de coneixement i d’investigació vinculat a les polítiques públiques.
Durante los últimos años, el Servicio Lingüístico de la URV, en el marco de las actividades de acogida lingüística y cultural del estudiantado internacional, ha realizado, coincidiendo con la celebración del Día de Sant Jordi, una lectura de poemas en las lenguas de origen de los estudiantes de intercambio. El éxito de la actividad, unido a la posibilidad de ampliar su alcance, nos ha llevado a publicar Diez poemas universales.
Estos poemas, pertenecientes a diez lenguas distintas y traducidos al español, son una muestra del multilingüismo presente en nuestra sociedad y, muy especialmente, en nuestra universidad. Gracias a la universalidad del lenguaje poético, por medio de poemas de amor de distintos siglos y literaturas, este pequeño libro nos hace sentir la lengua. De este modo, queremos hacer partícipes de todo lo que representa el Día de Sant Jordi a las personas procedentes de otros países que están haciendo una estancia en nuestra universidad, y, al mismo tiempo, queremos acercar a la sociedad la realidad lingüística de nuestras aulas.
Autores presentes en la antología poética: Arthur Rimbaud, Yunus Emre, Mihai Eminescu, Edgar Allan Poe, Jaroslav Vrchlicky, Guittone d’Arezzo, Rainer Maria Rilke, Olavo Bilac, Joan Salvat-Papasseit y Federico García Lorca.
Aquesta obra ofereix una panoràmica de més de mil anys de la història de Catalunya mitjançant les biografies de prop de 400 dones, d'oficis, especialitats i àmbits diversos. Per tal de recuperar la vida que no ha estat explicada d'aquestes protagonistes,l'equip de redacció ha buidat arxius i fons de museus, ha consultat notícies de premsa, documents notarials, correspondència i manuscrits inèdits. D'aquesta manera, ens mostren com les dones, fossin nobles o sense recursos, religioses o jutjades per bruixeria, artistes o escriptores, burgeses i propietàries, etc. van fer una contribució indispensable a la societat i a la cultura catalanes dels segles IX al XIX. També ens expliquen les dificultats de les dones per formar-se, prendre les pròpies decisions, escapar al destí marcat per a elles i deixar una empremta.
Carme Sanmartí (UVic), Montserrat Sanmartí (URV), Teresa Julio (UVic), Ramon Pinyol (UVic) i Clara Sanmartí donen veu i valor a aquestes dones silenciades. Catalanes del IX al XIX juntament amb Catalanes del XX (2006) constitueixen una proposta decidida per recuperar i situar les dones a la història del nostre país.